کشف آمینو اسید گلیسین در ابرهای سیاره زهره

در طی چند هفته گذشته به خاطر اعلام کشف فسفین در اتمسفر سیاره زهره، اخبار مربوط به این سیاره مورد توجه همگان قرار گرفت. هرچند منشا این مولکول برای محققان در آزمایشگاه قابل بررسی نبود به همین دلیل با عدم اطمینان زیادی روبرو شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Iflscience، اکنون یک تیم تحقیقاتی شواهدی از چیزهای هیجان انگیزتری ارائه کرده است. محققان در یک مطالعه جدید اعلام کردند که در زهره آمینو اسید گلیسین (Glycine) کشف کرده‌اند که یک عنصر مهم در ساخت پروتئین‌ها است.[۱] گلیسین ساده‌ترین اسید آمینه در تمام یاخته‌های زنده و یکی از ۲۰ اسید آمینه سازنده پروتئین است.

این کشف مسلماً اثبات کننده وجود حیات در ناهید نیست، زیرا گلیسین در دنباله‌دار چوریوموف-گراسیمنکو نیز یافت شده است. با این حال، اولین بار است که یک اسید آمینه در جو یک سیاره تشخیص داده می‌شود. توزیع گلیسین در اتمسفر زهره از الگوی مشابه فسفین پیروی می‌کند، که در اواسط عرض‌های جغرافیایی این سیاره رایج بوده و در قطب‌ها وجود ندارد، اما گلیسین در ارتفاعات بالاتری از فسفین یافت می‌شود.

برای اثبات و بررسی منشا فسفین و گلیسین به مطالعات بیشتر و نزدیکتری از سیاره زهره نیاز است، اما در حال حاضر هیچ ماموریت فعالی درباره آن وجود ندارد. البته در روزهای گذشته آژانس فضایی روسیه از ماموریت کاملا روسی به این سیاره خبر داد. به گفته دیمیتری راگوزین رئیس روس کاسموس این سفر به دنبال کشف نشانگرهای زیستی در اتمسفر زهره توسط دانشمندان است که ممکن گواه و شاهدی از حیات احتمالی باشد.

علاوه بر آن ماموریت بپی‌کلمبو (Bepi Colombo) متعلق به آژانس فضایی اروپا و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن که هدف آن مطالعه عطارد است، از زهره برای نزدیک شدن به سیارات درونی منظومه شمسی استفاده می‌کند. این ماهواره چند روز پیش (۱۲ اکتبر ۲۰۲۰) در طی مانور فلای بای (flyby) از کنار زهره عبور کرد و ۱۰،۷۲۰ کیلومتر از سطح این سیاره فاصله داشت. تیم کنترل این ماموریت با استفاده از این فرصت به دست آمده تلاش کرد تا به شناسایی فسفین در اتمسفر بپردازد. با این حال، مشخص نیست که آیا توانسته این مولکول را شناسایی کند زیرا ابزارهای آن برای این جستجو طراحی نشده‌اند.

.

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در سیاره زهره

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.