ثبت اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

برای اولین بار در تاریخ ستاره شناسان تصویری از یک سیاه‌چاله غول پیکر را توسط تلسکوپ افق رویداد ثبت کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencealert، این سیاه‌چاله غول پیکر ۵۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله داشته و در مرکز کهکشان M87 قرار دارد و جرم آن ۶٫۵ میلیارد برابر خورشید است.

تصویری که مشاهده می‌کنید نتیجه تلسکوپ افق رویداد (EHT) است که برای ثبت آن یک همکاری در مقیاس جهانی انجام شد، که در آن تلسکوپ‌های رادیویی را در سرتاسر جهان به یک تلسکوپ غول پیکر تبدیل کردند تا تصویری واضح از یک سیاه‌چاله ثبت شود. جالب اینجاست که این تصویر با پیش‌بینی‌ها و شبیه‌سازیهای قبلی مطابقت دارد.

رنگ آن تار به نظر می‌رسد و نارنجی مایل به قهوه‌ای است اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم سایه وسط سیاه‌چاله است. در واقع ما نمی‌توانیم وسط سیاه‌چاله را ببینیم، زیرا جاذبه‌ی عظیم آن اجازه نمی‌دهد که تابش قابل تشخیص بتواند از آن فرار کند بنابراین مبهم به نظر می‌رسد.

تماشا کنید: اولین فیلم از یک سیاه‌چاله پنهان در مرکز کهکشان راه شیری

ثبت اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله
تصویری از مرکز کهکشان M87 که توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا گرفته شده است

در اطراف سیاه‌چاله یک دیسک یکپارچه به نام قرص برافزایشی قرار دارد. سیاه‌چاله غول پیکر M87 بسیار فعال است، به این معنی که توسط دیسک یکپارچه عظیمی از گازهای چرخان بسیار داغ و ذرات گرد و غبار که به آرامی به درون سیاهچاله سقوط می‌کنند، احاطه شده است. این دیسک باعث ایجاد تابش زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: سیاه‌چاله چیست و چه چیزی در درون آن وجود دارد؟

وضوح این تصویر برای اندازه‌گیری سرعت چرخش دیسک پایین است، اما تیم EHT (تلسکوپ افق رویداد) که چهار روز این شیء را تماشا کردند می‌گویند که جهت چرخش آن در جهت عقربه‌های ساعت است. به علت اینکه تصویر کاملا روشن نیست بنابراین ما قادر به دیدن برخی پدیدهها مانند اثر نسبیتی به نام قاب-کششی (frame-dragging) نیستیم، قاب کششی زمانی اتفاق می‌افتد که سیاه چاله در حال چرخش است و همانطور که می‌چرخد به علت گرانش بسیار شدید فضا-زمان را باهم به درون خود می‌کشد. 

تیم EHT علاوه بر این پروژه در حال کار بر روی سیاه‌چاله کمان ای (Sagittarius A) در مرکز کهکشان راه شیری است و به زودی نتایج آن مطالعه نیز منتشر خواهد شد.

در ویدئوی زیر که با زیرنویس اختصاصی علمی‌ها تهیه شده چگونگی این فرآیند بصورت کاملا خلاصه توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ واقعیت عجیب درباره سیاه‌چاله‌ها که اخیرا کشف شده

مطالب مشابه
1 نظر
  1. معصومه می گوید

    خیلی جالبه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.