وجود خاصیت مغناطیسی در مجسمه های باستانی پاتبلی

مجسمههای سنگی باستانی پاتبلی (potbelly) در گواتمالا در نقاط خاصی دارای خاصیت مغناطیسی هستند، که نشان می دهد افراد تمدن پیش-کلمبیایی سازنده آنها دانشی از خاصیت مغناطیسی داشتند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، ۱۱ عدد از این مجسمههای با سرهای بزرگ و بدن نامتعارف که با نام پاتبلی شناخته میشوند، در شهر کوچک La Democracia در ساحل اقیانوس آرام در گواتمالا در معرض نمایش قرار دارند.

تصور میشود که گواتمالاییها این مجسمهها را بیش از ۲۰۰۰ سال پیش ساختهاند، که در این صورت قدمت آنها به اواخر تمدن مزوآمریکایی (Mesoamerican) میرسد. مطالعات قبلی چندین ناهنجاری مغناطیسی برروی مجسمهها نشان میداد.

در این تحقیق جدید که توسط یک تیم توسط از دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام شد، مجسمهها را با مغناطیس سنج دستی و یک مغناطیس سنج قابل حمل اسکن نموده و یک نقشه از سطوح مغناطیسی آنها تهیه نمودند. آنها دریافتند که ۱۰تا از ۱۱ مجسمه دارای ناهنجاریهای مغناطیسی قابل توجهی بودند و شش عدد از آنها ناهنجاری مغناطیسی قوی نشان دادند که احتمالا هنگامی که سنگ هنوز در زمین بوده، توسط رعد و برق ایجاد شده است.

وجود خاصیت مغناطیسی در مجسمه های باستانی پاتبلی

علاوه بر این، بسیاری از سرهای غول پیکر و بدن مجسمهها طوری حکاکی شدهاند تا ناهنجاری مغناطیسی در سمت راست چهرهی مجسمه های یا بند ناف شکم آنها قرار گیرد، این به آن معنی است که مجسمه سازان باستانی میدانستند که چگونه سنگهای دارای خاصیت مغناطیسی را شناسایی کرده و هنگام ساخت مجسمه در قسمتهای دلخواه آن را برجسته کنند. گرچه علت انتخاب آن قسمت از اعضای بدن مجسمه ها مشخص نیست، اما مشخص است که خاصیت مغناطیس مجسمهها برتری فرهنگی آنها را نشان میدهد. 

این یافته، این نظریه که تمدن های اولیه مزوآمریکایی دانش تشخیص ویژگی مغناطیسی سنگها و تشخیص آن با آهنربا را داشتند، را تقویت می کند. شاید آنها قبل از چینیها که حدود ۲۷۰۰ سال پیش با این خاصیت آشنا بودند، دانش مغناطیسی را داشتند.

بیشتر بخوانید: جزیره راپانویی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.