دره ریفت کنیا، در حال تقسیم کردن آفریقا است

بر اثر حرکت صفحات تکنونیکی که تحت تاثیر دره ریفت کنیا رخ داد، شکاف بزرگی در تاریخ ۱۹ مارس در برخی از مناطق کنیا ایجاد شد. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، بعد از بارش شدید باران و زمین لرزه خفیفی که در تاریخ ۱۹ مارس در کنیا رخ داد پدیده مهمی که زمین شناسان همیشه درباره آن صحبت کرده‌اند، یعنی حرکت صفحات تکتونیکی اتفاق افتاد.

بر اثر این اتفاق در کنیا، در امتداد و سرتاسر دره بزرگ ریفت کنیا (Kenya’s Rift Valley) شکاف بزرگی ایجاد شد که در برخی مکان‌ها عرض آن تا ۱۵ متر نیز می‌رسد، بر اثر این شکاف جاده مایو-ناروک نیز شکافته شده بود که آن را دوباره ترمیم کردند، به گزارش رسانه‌های محلی خانه پیرزنی ۷۲ ساله در حالی که مشغول غدا خوردن بوده‌اند دو قسمت شده ولی اتفاقی برای آنها نیافتاده است.

دره ریفت کنیا

حرکت قاره ها

صفحه کنونی آفریقا ۵۰ میلیون سال پیش در اثر برخورد دو صفحه سومالی (Somali) و نوبیان (Nubian) شکل گرفت اما همچنان که امروز مشاهده می‌کنیم این دو صفحه تکتونیکی از محل دره ریفت بزرگ آفریقا در حال جدایش از هم هستند و با توجه به مطالعات سایزموتکتونیکی (Seismotectonics) سرعت حرکت آنها به ۲٫۵ سانتیمتر در سال می‌رسد. دیوید آهد زمین شناس کنیایی در این مورد می‌گوید در آینده نزدیک صفحه سومالی و نوبیان از هم جدا خواهند شد و ما نمی‌توانیم این فرآیند زمین شناختی را متوقف کنیم، زیرا از عمق زمین رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پل گمشده ای که انگلستان را به اروپا متصل می‌کند

دره ریفت کنیا

امتداد ریفت آفریقا ۳۰۰۰ متر است و آتشفشان سوسا در امتداد آن قرار دارد، علاوه بر آن در این دره چشمه‌های آب گرم نیز وجود دارد که نشان دهنده فعال بودن منطقه است. ریفت یا کافت شکاف گسلی بزرگی است که عمق آن تا گوشته می‌رسد، با خروج مواد مذاب از محل ریفت دو صفحه تکتونیکی از هم دور شده و همراه با آن فعالیتهای آتشفشانی و زمین لرزه رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: دهانه باتاگایا، دروازه ای به عالم اموات

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.