روش جدید برای ذخیره انرژی در بلوکهای بتنی و تولید برق از آنها

یک شرکت سوئیسی با نام انرژی ولت سیستمی طراحی کرده که در آن انرژی پتانسیل را به انرژی جنبشی ذخیره می کند و در مواقع لزوم از آنها برق تولید میکند. 

به گزارش تاپدیجیت و به نقل از نیواطلس، تحقق نیازهای رو به رشد ما در زمینه انرژی بدون از بین بردن این سیاره ممکن نیست و این به یکی از بزرگترین چالشهای زمان ما تبدیل شده است. برای همین برخیها راهحلهای بسیار خلاقانهای ارائه می کنند.

شرکت سوئیسی انرژی ولت (Energy Vault)، سیستم جدیدی راه اندازی کرده که انرژی پتانسیل را در بلوک های بتنی برجها ذخیره می کند و برای استفاده میتوان آنها را توسط یک جرثقیل برداشت تا انرژی جنبشی آزاد کنند (بیشتر بخوانید: باکتری، جایگزین سلول‌ های خورشیدی خواهند شد!).

این سیستم جدید در مقیاس بزرگ و شبکه ای مورد استفاده قرار می گیرد. برای شارژ باتریهای با اندازه آسمانخراش، یک جرثقیل بلوک ها را از زمین برداشته و در اطراف خود بصورت پایه قرار می دهد و یک برج میسازد. برای تخلیه شارژ باتری جرثقیل بلوک ها را دوباره به زمین باز میگرداند و انرژی جنبشی آنها را به برق تبدیل می کند.

روش جدید برای ذخیره انرژی در بلوکهای بتنی و تولید برق از آنها

به گفته این شرکت، مفهوم کلی این طرح از پمپاژ آب توسط گیاهان الهام گرفته شده است. در این سیستم خروج آب از این بلوکها سبب تولید برق توسط توربین میشود و هنگامی که نیاز به برق کم است دوباره به بالا بر میگردند. این شرکت می گوید با این سیستم هر بلوک میتواند ۴ مگاوات برق تولید کند و با افزایش بلوک ها میتوان ظرفیت تولید برق را افزایش داد. در حالی که بلوک ها سنگین و بزرگ به نظر می رسند، جرثقیل می تواند آنها را در ۲٫۹ ثانیه جابجا کند.

بازده تولید انرژی این سیستم ۹۰ درصد است. بر خلاف سیستمهای ذخیره سازی شیمیایی، زمانی که آجرها انباشته میشوند انرژی آنها نشت نمیکند یا از بین نمیرود. شرکت انرژی ولت ادعا می کند که بلوکهای بتنی در طول زمان از بین نمیروند، اما آنطور که به نظر می رسد آنها در طول زمان به آرامی خراب خواهند شد. با این وجود بنابه گفته انرژی ولت هر یک از این بلوک ها ۳۰ تا ۴۰ سال قابل استفاده هستند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.