قطره کوچکی از ماده ای که جهان اولیه را تشکیل داده بود، برای اولین بار در آزمایشگاه ایجاد شد

قطره کوچکی از ماده ای که جهان اولیه را چند ثانیه پس از بیگ بنگ تشکیل داده بود، برای اولین بار در آزمایشگاه ایجاد شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، به طور گسترده ای پذیرفته شده که جهان جوان و تازه تشکیل شده در چند میکروثانیه اول پس از تولد برای میزبانی مجموعه اتمها بیش از حد گرم بود. در عوض فیزیکدانان معتقدند که کیهان نوزاد و تازه متولد شده از حالت مایعی مانند ماده پلاسمای گلئون کوارک (quark gluon plasma) تشکیل شده است.

برای اولین بار، دانشمندان ادعا می کنند که قطراتی از این پلاسما را ایجاد کرده اند و نشان می دهند که این قطرات چگونه می توانند به سه شکل متفاوت حلقه ها، بیضوی ها و مثلث ها تقسیم شوند. 

جیمی ناگل (Jamie Nagle) استاد دانشگاه کلرادو، بولدر می گوید: نتیجه آزمایش ما را بسیار نزدیک تر به پاسخ به این که چقدر از کوچکترین مقدار ماده اولیه از جهان زودرس می تواند وجود داشته باشد. برای این آزمایش که فنیکس (PHENIX) نام داشت محققان از برخورد دهنده RHIC در آزمایشگاه ملی بروک هاون (Brookhaven) برای برخود پروتونها و نوترونها به یکدیگر استفاده کردند.

این برخورد ها باعث ایجاد دمای بسیار بالای چند تریلیون درجه سلسیوس میشود که موجب می شود پروتون ها و نوترون ها به ذرات زیر اتمی و اشکال ابتدایی آنها شکسته شوند. در این شرایط خاص اعضای تیم کشف کردند که قطرات حاصل شده به سه شکل مختلف گسترش مییابند. 

قطره کوچکی از ماده ای که جهان اولیه را تشکیل داده بود، برای اولین بار در آزمایشگاه ایجاد شد

این تلاش جدید به دنبال دو دهه تحقیق در مورد این نوع ماده در برخورد دهنده RHIC است. و تئوری اولیه را برای آزمایش این بود که آیا پروتون های منحصر به فرد، به عنوان ضد اتم می توانند انرژی کافی برای ایجاد نوعی جریان ماده شبیه مایع تولید کنند.

ناگل می گوید: قطرات باید بتوانند شکل خود را حفظ کنند. تصور کنید که شما دو قطره دارید که در خلاء گسترش می یابند. گر دو قطره واقعا نزدیک باشند، وقتی که آنها گسترش می یابند به یکدیگر متصل می شوند و در برابر یکدیگر مقاومت می کنند و فشار می آورند در این حالت است که این الگو را ایجاد می کند. آزمایش فنیکس نسان داد که این چیزی است که اتفاق می افتد.

بسته به تاثیرات پیکربندی شده شکل قطره می تواند به یکی از سه شکل دایره، بیضی یا مثلث باشد. به گفته محققان، برخورد دیوترون ((Deuteron) یک جفت پروتون و نوترون) باعث ایجاد بیضوی کوتاه شده در حالیکه اتمهای هلیوم ۳ (یک سه گانه پرتون-پروتون-نوترون) به صورت مثلثی شکل گرفتند. از طرف دیگر برخورد بین تک پروتونهای منجر به شکل دایره ای شد.

محققان می گویند که این مطالعات می تواند یک تصویر واضح تر از لحظات ابتدایی جهان به ما نشان دهد و در توضیح سرد شدن پلاسمای کوارک گلئون تشکیل اولین اتم به ما کمک کند.

.

بیشتر بخوانید: نظریه بیگ بنگ چیست؟ تاریخچه آغاز جهان

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.