کشف قدیمی ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشان جهان را کشف کرد، این کهکشان که GLASS-z13 (GN-z13) نام دارد ۱۳٫۵ میلیارد سال قدمت داشته و ۳۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، رکورد دار پیشین قدیمی‌ترین کهکشان کیهان که توسط تلسکوپ هابل در سال ۲۰۱۵ کشف شد، کهکشان GN-z11 بود که قدمت آن به ۴۰۰ میلیون سال پس از تولد جهان بازمی‌گشت. تلسکوپ جیمز وب تنها چند هفته پس از آغاز ماموریت خود، رکورد قدیمی‌ترین کهکشان رصد شده تا کنون را با اختلاف ۱۰۰ میلیون سال شکست. 

مشاهده برخی از اولین کهکشان‌هایی که پس از بیگ بنگ در ۱۳.۸ میلیارد سال قبل شکل گرفته‌اند یکی از اهداف مهم این تلسکوپ فضایی است و دانشمندان بر این باورند که این تلسکوپ حتی قادر به رصد خوشه‌های ستاره‌ای قدیمی‌تر نیز هست.

محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان (Harvard and Smithsonian) نیز کهکشان دیگری به نام GLASS-z۱۱ را کشف کرده‌اند. این دو کهکشان در مقایسه با کهکشان ما که ۱۰۰ هزار سال نوری قطر دارد، کوچک هستند. عرض GLASS-z۱۳ تقریباً ۱۶۰۰ سال نوری است در حالی که GLASS-z۱۱  تقریبا ۲۳۰۰ سال نوری عرض دارد.

جرم هر دو کهکشان برابر با یک میلیارد خورشید است، محققان اعتقاد دارند که جرم کم این دو کهکشان به این دلیل است که مدت کوتاهی پس از وقوع بیگ بنگ شکل گرفته‌اند. این تیم پیشنهاد می‌کند که این اتفاق زمانی رخ داده است که کهکشان‌ها در حال رشد بوده و ستاره‌های منطقه را می‌بلعیدند. به گفته محققان این مطالعه: این دو جرم فضایی محدودیت‌های جدیدی را برای تکامل کهکشان‌ها در عصر طلوع کیهانی ایجاد می‌کنند.

روهان نایدو (Rohan Naidu)، دانشجوی فارغ‌التحصیل دپارتمان نجوم این دانشگاه می‌گوید: اگر این کهکشان‌ها در فاصله‌ای که ما تصور می‌کنیم قرار داشته باشند، جهان در آن نقطه تنها چند صد میلیون سال پس از بیگ بنگ قدمت دارد. این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند مناطق دورتر را رصد کند و کهکشان‌هایی با قدمت تنها ۲۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ را کشف کند.

این تلسکوپ فضایی که در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد تاکنون چندین تصویر حیرت‌انگیز منتشر کرده است. اولین تصویر این تلسکوپ در روز ۲۱ تیر ماه خوشه کهکشانی SMACS 0723 را به نمایش گذاشت و به دنبال آن در روز بعد مجموعه‌ تصاویر دیگری از سحابی حلقه، پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet)، سحابی شاه‌تخته یا کارینا(The Carina Nebula) و داده‌هایی از سیاره فراخورشیدی WASP-96 b منتشر شد (انتشار چند تصویر حیرت انگیز دیگر از تلسکوپ جیمز وب).

منبع Dailymail
مطالب مشابه
4 نظر
  1. . می گوید

    ما گرفتار در دو تار موی زنان
    و آنها تلاش برای دیدن ابتدای آفرینش
    ما مثل هم نیستیم

  2. عادل می گوید

    این اعداد و ارقام را با چه محاسبه و منطقی اعلام می کنید؟؟؟؟ با این ادعاهای بدون توجیه و غیرقابل باور کنم ۲۲میلیارد سالمه😂😂😂😂

  3. عادل می گوید

    این اعداد و ارقام را با چه محاسبه و منطقی اعلام می کنید؟؟؟؟ با این ادعاهای بدون توجیه و غیرقابل باور
    منم ۲۲ میلیارد سالمه😂😂😂😂

  4. محمد می گوید

    پس اگر کهشانی یا هر جسمی در فاصله مثلا ۲۰میلیون سال نور ی از ما باشه باید بتونیم قبل از بیگ بنگ را ببینیم
    میشه این رو کسی توضیح بده؟؟

    کسی نیست؟؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.