تصویر تلسکوپ جیمز وب از سیاره مشتری

پس از انتشار چند تصویر شگفت انگیز از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، اکنون ناسا اولین تصاویر جیمز وب از سیاره مشتری را نیز منتشر کرده است.

این تصاویر که شاهد آن هستیم، در حالی گرفته شده‌اند که ابزارهای علمی جیمز وب در حال آزمایش بوده‌اند و سیاره مشتری و همچنین حلقه و سه قمر آن را نشان می‌دهند. سه قمر مشتری موسوم به اروپا (Europa)، تبه (Thebe) و متیس (Metis) در این تصاویر قابل مشاهده هستند.

این عکس‌ها با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ به نام NIRCam و با استفاده از دو فیلتر مختلف برای فوکوس بر روی طول موج‌های جداگانه از نور گرفته شده‌اند و به ‌عنوان بخشی از گزارش راه‌اندازی جیمز وب منتشر شده‌اند، گزارشی که جزئیات تمام آزمایش‌هایی را که ابزارهای علمی جیمز وب قبل از اینکه بتوانند به طور جدی دریافت و ارسال داده‌ها را شروع کنند، پشت سر گذاشته‌اند.

گرفتن عکس از مشتری نیز بخشی از این آزمایشات بود تا اطمینان حاصل شود که این رصدخانه فضایی می‌تواند اجرامی که با سرعت بالا در منظومه شمسی در حال حرکت هستند را ردیابی کند. سیاره مشتری کندترین اما بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین سیاره از میان ۹ هدف متحرکی بود که برای این آزمایش‌ها استفاده شد و تلسکوپ جیمز وب نشان داد که می‌توان اجرام را حتی اگر یک سیاره درخشان باشد که نور را به دوربین‌های آن می‌تاباند، ردیابی کرد.

انجام این آزمایش‌ها نشان داد که این تلسکوپ در ردیابی اجرام متحرک حتی بهتر از حد انتظار و سریع است، مسئله‌ای که به ویژه برای مطالعه دنباله‌دارها، سیارک‌های نزدیک به زمین و حتی اجرام میان‌ستاره‌ای مفید خواهد بود.

سیاره مشتری
تصویر سمت چپ مربوط به سیاره مشتری و قمرهایش اروپا، تبه و متیس از طریق فیلتر ۲٫۱۲ میکرونی NIRCam تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند. تصویر سمت راست مربوط به مشتری و قمرهایش از طریق فیلتر ۳٫۲۳ میکرونی NIRCam می‌باشد. (Credits: NASA, ESA, CSA, and B. Holler and J. Stansberry (STScI))

این دو تصویر از سیاره مشتری، کامپوزیت تصویری با طول موج کوتاه از مشتری در سمت چپ و تصویری با طول موج بلند در سمت راست را نشان می‌دهد که انواع شرایط جوی و بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد که جیمز وب قادر به تشخیص آن است. گفتنی است که این تصاویر، مانند تصاویر اصلی که طی روز گذشته منتشر شدند، تصاویر پردازش شده، رسمی و با وضوح کامل نیستند، اما همانطور که گفته شد در گزارش راه‌اندازی ناسا گنجانده شده‌اند تا نشان دهند که ابزار NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) جیمز وب می‌تواند اهداف متحرک را ردیابی کند.

هر دو عکس با نوردهی ۷۵ ثانیه‌ای گرفته شده‌اند و سه قمر این غول گازی را نیز به همراه حلقه آن نشان می‌دهند. ناسا خاطرنشان کرده است که سایه قمر اروپا در سمت چپ لکه قرمز بزرگ مشتری قابل مشاهده است. ناسا در روز گذشته مجموعه‌ای از تصاویر را از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر کرد که گفته می‌شود عمیق‌ترین و دقیق‌ترین تصاویر از کیهان تا به امروز هستند.

یک تصویر میدانی عمیق از خوشه‌ای از کهکشان‌های دوردست که چهره آنها در میلیاردها سال پیش را نشان می‌دهد، بامداد دیروز برای اولین بار توسط رئیس جمهور ایالات متحده منتشر شد (اولین تصویر رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد). تصویر دوم، تجزیه و تحلیل جو یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر به نام “WASP-96b” بود که حاوی اولین تحلیل طیف از جو یک سیاره فراخورشیدی است (انتشار چند تصویر حیرت انگیز دیگر از تلسکوپ جیمز وب).

این نمونه‌ای از بهره‌گیری از تکنیکی به نام طیف‌سنجی انتقال بود. از آنجایی که مولکول‌های موجود در اتمسفرها، طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند، دریافت نور از آنها، ترکیبات شیمیایی آن اتمسفرها را آشکار می‌کند و به طور بالقوه نشان می‌دهد که آیا یک سیاره قادر به میزبانی از حیات است یا خیر.

تصویر سوم، تصویری دیگر از دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب بود که سحابی حلقه جنوبی را نشان می‌دهد که توسط یک ستاره در حال مرگ ایجاد شده است که قطر آن نزدیک به نیم سال نوری است. تصویر چهارم نیز گروهی متشکل از پنج کهکشان را نشان می‌دهد که به عنوان پنج قلوی استفان شناخته می‌شوند. اگرچه تنها چهارتای آنها واقعاً در حال تعامل هستند و دیگری که در سمت چپ تصویر است، در واقع جلوتر از بقیه به جیمز وب است.

اما ناسا با تصویر بی‌نهایت زیبای خود از صخره‌های کیهانی در سحابی کارینا، یک شاهکار را منتشر کرد. عکسی که جوزف اشباخر مدیر کل آژانس فضایی اروپا گفت که این عکس، اشک شوق او را جاری کرده است.

تصویر تلسکوپ جیمز وب از سیاره مشتری

ناسا نیز با انتشار این تصویر علاوه بر ذکر موارد گفته شده نوشت: این تصویر برای اهداف مهندسی طراحی شده است، بنابراین مانند اولین تصاویر تمام رنگی که ما در این هفته منتشر کردیم، پردازش نشده است.

.

تماشا کنید: اگر بخواهیم با فضاپیما در مشتری فرود بیاییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ (فیلم)

منبع NASA
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.