زمین ۲ هزار سال نوری به سیاهچاله کلان‌ جرم کهکشان راه شیری نزدیک‌تر است

طبق نقشه جدید کهکشان راه شیری، موقعیت منظومه شمسی در کهکشان راه شیری آن طور که تاکنون تصور می‌کردیم نیست. برپایه این تحقیقات نه تنها زمین به مرکز کهکشان نزدیکتر است بلکه سیاه‌چاله کمان ای در مرکز کهکشان با سرعت بیشتری در حال چرخش است.

ظهور فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید کمک زیادی به دانشمندان در محاسبه فواصل در فضا کرده‌ است. یکی از این فناوری‌ها و تکنیک‌ها پروژه تداخل سنجی (interferometry) که برپایه نجوم رادیویی است، تلاش می‌کنند تا نقشه‌های سه بعدی کهکشان راه شیری، را اصلاح کند. 

پروژه اکتشاف اخترسنجی رادیویی بر پایه تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) با استفاده از روشی به نام تداخل سنجی داده‌های تلسکوپ‌های رادیویی پراکنده در مجمع الجزایر ژاپن را برای دستیابی به همان تفکیک و وضوحی که یک تلسکوپ با قطر ۲۳۰۰ کیلومتر دارد، ترکیب می‌کند. این پروژه یک آرایه برای کشف ساختار سه‌ بعدی کهکشان راه شیری براساس اخترسنجی با دقت بالا از منابع مایزر کهکشانی (Galactic maser sources) است.

براساس فهرست نجوم اکتشاف اخترسنجی رادیویی بر پایه تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی و مشاهدات اخیر، که امسال تهیه و منتشر شده ستاره شناسان یک نقشه موقعیت و سرعت ساختند. آنها با کمک این نقشه، مرکز کهکشان را محاسبه و تعیین کردند.

بیشتر بخوانید: سیاه‌چاله چیست و چه چیزی در درون آن وجود دارد؟

 سیاهچاله کلان‌جرم کهکشان راه شیری
نقشه جدید کهکشان راه شیری که موقعیت خورشید را نشان می‌دهد

با مشخص کردن مکان و سرعت حدود ۹۹ نقطه خاص در کهکشان، محققان به این نتیجه رسیدند که سیاه‌چاله کلان‌جرم مان ای (*Sagittarius A) در مرکز کهکشان راه شیری ۲۵ هزار و ۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، این فاصله تقریباً ۲۰۰۰ سال نوری از آنچه دانشمندان قبلاً تخمین زده بودند، نزدیکتر است. در سال ۱۹۸۵ اتحادیه نجوم بین المللی فاصله منظومه شمسی تا مرکز کهکشان را ۲۷۷۰۰ سال نوری تخمین زد. سال گذشته ستاره شناسان مجدداً آن را محاسبه کرده و فاصله آن را ۲۶۶۷۳ سال نوری تخمین زدند.

این بدان معنی نیست که زمین در حال نزدیک شدن به کمان ای و فرو رفتن در آن است بلکه این یافته‌ها تنها نتیجه یک مدل دقیق‌تر از کهکشان راه شیری است که بر اساس داده‌های جدید به دست آمده است.

این مدل همچنین محاسبه کرده است که زمین با سرعت بیشتر از آنچه که باور داشتیم در حال حرکت است. مدل قدیمی‌تر نشان داده بود زمین با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت به دور مرکز کهکشانی است اما نتایج مدل جدید حاکی از آن است که زمین هفت کیلومتر بر ثانیه سریع‌تر از سرعتی که در مدل پیشین تخمین زده شده بود این کار را انجام می‌دهد و در حقیقت با سرعت ۲۲۷ کیلومتر بر ثانیه به دور مرکز کهکشانی در حال حرکت است.

اکنون محققان پروژه اکتشاف اخترسنجی رادیویی بر پایه تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی امیدوار هستند که بتوانند توسط آن اجرام بیشتری (به ویژه اجرام نزدیک به سیاه چاله کلان جرم کمان ای) را مشاهده کنند.

.

بیشتر بخوانید: در صورت سقوط به یک سیاه‌چاله چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟

منبع Sciencealert
مطالب مشابه
1 نظر
  1. حامد می گوید

    استرس گرفتمممممم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.