کشف قدیمی‌ترین شواهد از حضور انسان هوشمند در اروپا و همزیستی آن با نئاندرتال‌ها

کشف آثار باقی‌مانده انسانی با قدمت ۴۵۰۰۰ سال در غاری در بلغارستان نشان می‌دهد که انسان هوشند در اروپا مدت طولانی با نئاندرتال‌ها در تماس بوده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencealert، این کشف در عین حال سرنخ‌های جدیدی در مورد دلایل انقراض نئاندرتال‌ها ارائه می‌کند. دانشمندان از مدت‌ها پیش کشف کرده بودند که قبل از انقراض نئاندرتال‌ها، انسان امروزی در آسیا و اروپا حضور داشته و با گونه دیگر در تماس بوده ‌است، ولی در مورد مدت هم زمانی این دو گونه انسانی و پیامدهای آن اختلاف نظر وجود داشت.

پژوهشی که توسط موسسه انسان‌شناسی تکاملی مکس پلانک در غار باچوکرو (Bacho Kiro Cave) در حوالی شهر دریانوو در بلغارستان انجام شده قدمت بقایای آثار انسانی موجود در این غار را مشخص کرده‌ است.

اشیای کشف شده در غار شامل یک دندان و چهار قطعه کوچک استخوان هستند که پژوهشگران آنها را متعلق به گونه‌های انسانی می‌دانند. پژوهشگران با استفاده از آزمایش تشخیص قدمت کربن، پروتئین و DNA قدمت این اشیا را به دست آوردند.

همزیستی انسان هوشمند با نئاندرتال

این پژوهش نشان می‌دهد که گونه انسان خردمند حداقل ۴۵ هزار سال پیش یا حتی بیشتر در این منطقه ساکن بوده است. در آن زمان اروپا محل اصلی سکونت تئاندرتال‌ها بود و بعدها با تسلط انسان امروزی نسل آنها منقرض شد. مطالعه آثار به جای مانده در غار باچوکرو نشان می‌دهد آن‌ها از آثاری که در غاری در رومانی کشف شده بود نیز قدیمی‌تر و از شواهدی که در ایتالیا و بریتانیا پیدا شده بود بسیار قدیمی‌تر هستند.

با کشف آثار قبلی دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که نسل نئاندرتال‌ها مدت کوتاهی پس از ورود انسان امروزی به این قاره منقرض شده بود. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد که احتمالاً این دو گونه هزاران سال در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

.

بیشتر بخوانید: بوتسوانا سرزمین مادری و منشأ انسان‌های امروزی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.