جوانترین عمل موفقیت آمیز پیوند صورت برای کیتی استابلفیلد

کیتی استابلفیلد (Katie Stubblefield) اهل منطقه می‌سی‌سی‌پی آمریکا در سال ۲۰۱۴ در ۱۸ سالگی در حین خودکشی بر اثر شلیک مستقیم گلوله به صورت دچار جراحت شدید شد. پس از بروز این سانحه بسیار دلخراش والدین او بلافاصله فرزندشان را به بیمارستان منتقل کردند. خوشبختانه او زنده ماند، اما صورتش به طورکامل نابود شده بود به همین علت در سال ۲۰۱۶ نام کتی در لیست پیوند صورت قرار گرفت.

پس از یک سال انتظار در سال ۲۰۱۷ اهدا کننده مناسب برای او پیدا شد، زنی ۳۱ ساله به نام آدرا اشنایدر (Adrea Schneider) که بر اثر اوردوز مواد مخدر جان خود را از دست داده بود، پوست صورت این اهدا کننده از نظر گروه خونی، رنگ پوست و سایر ویژگی‌های پزشکی با کیتی استابلفید سازگاری داشت.

جوانترین عمل موفقیت آمیز پیوند صورت در تاریخ

پزشکان اعلام کردند جراحی پیوند چهره بر روی این دختر، طولانی و پیچیده‌ترین جراحی بوده که تاکنون انجام شده است. جراحی پیوند صورت بر روی کتی در تاریخ ۴ می ۲۱۰۷ به مدت ۳۱ ساعت در بیمارستان کلیولند انجام شد. در این جراحی پزشکان موفق به بازسازی کامل بافت صورت او شدند، به این ترتیب او دوباره قادر به جویدن، بلعیدن مواد غذایی و نفس کشیدن بدون نیاز به تجهیزات جانبی پس از چند سال شد.

جوانترین عمل موفقیت آمیز پیوند صورت در تاریخ

این دختر چهلمین فردی است که در دنیا تحت عمل جراحی پیوند پوست صورت قرار می‌گیرد. در طول دو سال درمان، پزشکان تا حد زیادی به ترمیم فک، بینی، چشم‌ها و مجاری تنفسی او پرداختند و عفونت‌ها را از بین بردند. کتی بار‌ها تحت عمل جراحی ترمیمی قرار گرفت تا زمانی که پزشک‌ها پیوند چهره را تنها راه برای بازگردان حالت طبیعی چهره او دانستند.

جوانترین عمل موفقیت آمیز پیوند صورت در تاریخ

از نظر کارشناسان جراحی پیوند چهره بر روی این دختر کم سن منحصربه فرد بود، همچنین این جراحی پیچیدگی‌های فراوان داشت که آن را در دنیای پزشکی متفاوت کرده است. به گفته پزشکان او هنوز نیاز به گذراندن دوره‌های ترمیمی دارد و باید از دارو‌های مخصوص بیماران پیوند عضو استفاده کند تا سیستم ایمنی بدنش پوست پیوندی را پس نزند.

 

طی این جراحی ۳۱ ساعته گروه‌های مختلفی از جراحان، پزشکان و متخصصان از جمله جراحان پلاستیک، اعصاب، غدد، پرستاران، جراحان متخصص پیوند اعضا، متخصصان بیهوشی، دندانپزشکان و متخصصان جراحی فک، چشم پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی حضور داشتند.

این دختر علاوه بر جراحی تحت مشاوره روانشناسان، متخصصان تغذیه، طب داخلی، طب فیزیکی، توانبخشی و متخصصان داروساز قرار داشته است. در جراحی پیوند پوست صورت، جراحان باید تمام بافت‌ها از جمله رگ‌های خونی، اعصاب و استخوان‌های پیوندی را به صورت پیوند گیرنده با دقت متصل می‌کردند زیرا کوچکترین اشتباه کل جراحی را به خطر می‌انداخت و امکان داشت بیمار جان خود را بر اثر عارضه‌های جانبی یا عفونت از دست بدهد.

جوانترین عمل موفقیت آمیز پیوند صورت در تاریخ

جراحان پوست صورت اهدایی را بر روی دو پایه سیلیکونی طراحی شده با چاپگر سه بعدی به صورت کتی متصل کردند، او سه هفته پس از جراحی از بیمارستان مرخص و نزد اعضای خانواده خود بازگشت، هزینه این جراحی و مراقبت‌های پس از آن حدود ۷۰ هزار دلار شد.اکنون کتی استابلفیلد است در ۲۲ سالگی سلامت خود را به میزان قابل توجهی به دست آورده و در حال یادگیری زبان بریل (مخصوص نابینایان)، راه رفتن و صحبت کردن است، کیتی در نظر دارد در آینده مشاور اجتماعی شود.

.

بیشتر بخوانید: مرگبارترین بیماری‌های عفونی تاریخ

منبع Dailymail
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.