کشف قدیمی‌ترین پنیر دنیا با طلسم مرگبار

باستان‌شناسان در مقبره‌ای به قدمت ۳۲۰۰ سال در مصر موفق به کشف قدیمی‌ترین پنیر دنیا شده‌اند که حاوی باکتری مرگباری است.
 
به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، قدیمی‌ترین پنیر جهان در آرامگاهی ۳ هزار و ۲۰۰ ساله در مصر پیدا شده است که طلسمی مرگبار دارد: این پنیر که حاوی باکتری کشنده‌ای است در کنار پتامس شهردار مَنف (پایتخت باستانی مصر) به خاک سپرده شده بود.

کشف قدیمی‌ترین پنیر دنیا با طلسم مرگبار

مقبره پتامس که زیر شن‌های بیایان گم شده بود، در سال ۲۰۱۰ پیدا شد. یکی از ظروف کشف‌ شده در مقبره پتامس حاوی ماده‌ای جامد و سفیدرنگ بود، همچنین یک پارچه کرباسی در نزدیکی آن وجود داشت که احتمالا برای تازه نگه‌ داشتن مواد داخل ظرف استفاده می‌شده است. پس از انجام آزمایش روی محتوای این ظرف مشخص شد که محصولی لبنی است که از شیر گاو، گوسفند یا بز تهیه شده است.

دانشمندان با بررسی بیشتر متوجه شدند که این محصول لبنی پنیر بوده است. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که این پنیر باستانی آلوده به باکتری بروسلاست که منجر به بیماری تب مالت می‌شود. تب مالت بیماری مرگباری است که با خوردن محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان منتقل می‌شود (بیشتر بخوانید: هزاران نفر خواستار نوشیدن آب تابوت سیاه شدند)

کشف قدیمی‌ترین پنیر دنیا با طلسم مرگبار

به گفته دانشمندان، این پنیر قدیمی‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون کشف شده است. اگر آنالیزهای اولیه تیم تایید شود، این نمونه نخستین مدرک از وجود بیماری‌های زیست مولکولی است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.