کشف توله عصر یخبندان با بینی مخملی

دانشمندان در منطقه سیبری جسد یک توله را کشف کرده‌اند که بدن آن به خوبی حفظ شده و دارای مژه، موهای ضخیم، بینی مخملی و دندانهای تیز است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این توله حیرت انگیز که هنگام مرگ دو ماهه بوده است، ۱۸۰۰۰ سال قدمت دارد. دانشمندان با آزمایش های دقیق DNA تاکنون نتوانسته‌اند گونه آن را شناسایی کنند. آنها مطمئن نیستند که آیا یک سگ عصر یخبندان است یا گرگ، یا شاید نمونه‌ای تکاملی از گرگ به سگ بوده است. آزمایشات دی‌ان‌ای این جانور در کشور سوئد انجام شده و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

جسد این توله در سال ۲۰۱۸ توسط یک جوان در زمین‌های یخ‌زده در نزدیکی رودخانه ایندیگیرکا (Indigirka River)، در شمال شرق سردترین شهر جهان یعنی یاکوتسک (Yakutsk) پیدا شد. علت مرگ مشخص نیست اما متخصصان می‌گویند این جانور هنگام کشته شدن در دوره دیرینه سنگی فوقانی، مرگ سختی نداشته است.

کشف توله عصر یخبندان با بینی مخملی

دانشمندان روسی نمونه‌هایی از این توله باستانی را به مرکز پالئوژنتیک سوئد (CPG) ارائه دادند تا مشخص شود که آیا یک توله گرگ است یا توله سگ، البته در ابتدا تصور می‌کردند که گرگ است. دکتر سرگئی فدوروف (Sergey Fedorov) گفت: این مرکز بزرگترین بانک DNA اروپا از همه سگ‌های سراسر جهان است، اما در این مورد آنها نتوانستند در اولین آزمایش گونه آن را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: محققان کرم‌های یخ‌زده ۴۲ هزار ساله را زنده کردند

دانشمندان سوئدی در توئیتی تأیید کردند که این حیوان ۱۸۰۰۰ ساله است، اما افزودند: ما ژنوم آن را تحت بررسی قرار دادیم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که گرگ است یا سگ. شاید هم یک جد مشترک باشد؟ در این صورت توالی بیشتری مورد نیاز است.

کشف توله عصر یخبندان با بینی مخملی

این توله به نام دوگور (Dogor) نامگذاری شده که در زبان محلی یاکوت به معنی دوست است. این نام همچنین عدم اطمینان از اینکه آیا سگ یا چیز دیگری است را نیز بیان می‌کند. دکتر فدوروف از موسسه بوم شناسی کاربردی شمال، در دانشگاه فدرال شمال شرق روسیه می‌گوید: تجزیه و تحلیل بیشتری بر روی این جسد انجام خواهد شد.

یک نظریه این است که این جانور می‌تواند در مرحله گذار از گرگ به سگ باشد. به گفته دانشمندان برخی از سگ‌های امروزی احتمالاً از یک جمعیت مشتق شده‌اند که هزاران سال به طور مداوم در اروپا زندگی می‌کردند. به نظر می‌رسد که آنها حدوداً ۱۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سال پیش از یک گونه گرگ منقرض شده تکامل یافته‌اند. اما برخی دیگر از دانشمندان می‌گویند که تکامل زودتر اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: کشف یک سر بزرگ متعلق به یک گرگ با قدمت ۴۰۰۰۰ سال در سیبری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.