کشف حیات در عمق ۲.۴ کیلومتری زمین

دانشمندان در یک معدن در کانادا در عمق ۲.۴ کیلومتری به دور از نور خورشید و هوا، حیات میکروسکوپی کشف کرده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس‌الرت، محققان فکر می‌کنند که وجود سولفات‌ها در آب‌های زیرزمینی فسیلی این حیات میکروسکوپی را زنده نگه داشته است، این ارگانیسم‌ها به جای اکسیژن از سولفات تنفس می‌کنند. آب‌های فسیلی موجود در غارهای زیرزمینی یکی از قدیمی‌ترین استخرهای شناخته شده آب روی زمین است که ارتباط آن که برای میلیون‌ها سال از آب‌های سطحی قطع شده است.

یافتن زندگی در اعماق زمین به دلیل کمبود مواد شیمیایی که در حالت عادی از حیات موجودات زنده پشتیبانی می‌کند تا همین اواخر غیرممکن بود. حتی در دوره علمی مدرن، زیست کره (biosphere) به عنوان یک روکش نازک روی سطح زمین یا در نزدیکی سطح تصور می‌شد، زیرا در درجه اول زندگی به فتوسنتز وابسته است.

اما این فرضیه تغییر کرده است، دانشمندان از آب‌های اعماق معدن نمونه‌برداری کردند، پس از آزمایش آلوده نبودن آب فسیلی در اثر عملیات معدنی نزدیک به سطح به آب‌های سطحی، به دنبال علائمی از فعالیت متابولیکی گشتند. با اضافه کردن منابع غذایی به سلول‌هایی که از آب نمونه‌برداری شده بوند، آنها دریافتند که این منابع غذایی در حال مصرف شدن هستند.

بیشتر بخوانید: کشف نحوه شکل گیری حیات پس از بزرگترین عصر یخبندان تاریخ زمین

نتایج این تحقیق مشخص نکرده‌ که این ارگانیسم‌ها دقیقاً چه چیزی هستند اما نشان داد که آنها احیاء کننده سولفات فعال هستند و از واکنش‌های شیمیایی بین آب و سنگ‌های اعماق زمین انرژی خود را می‌گیرند.

کشف حیات در عمق 2.4 کیلومتری زمین
نمایی از معدن کیدکریک در کانادا

باربارا شروود لولار (Barbara Sherwood Lollar) زمین شناس دانشگاه تورنتو کانادا به The Scientist گفت: بسیار خوب است که بتوانیم ببینیم که آن ارگانیسم‌ها آنجا هستند. ما نسبت به احتمال وجود این میکروب‌ها اطمینان داشتیم،اما فراهم کردن شواهد و مدارک معتبر برای این فرض سفر طولانی به همراه داشت.

این تحقیق از کارهای قبلی که توسط همان پژوهشگران در گذشته به منظور یافتن شواهدی از میکروب‌هایی که در این آب‌های سرشار از هیدروژن و سولفات‌ها انجام شده بود، پشتیبانی می‌کند. با وجود این که باکتری‌هایی که در اعماق معادن زندگی می‌کنند ممکن است تأثیر زیادی در زندگی ما نداشته باشند، اما آنها درک ما را از این که زندگی چیست و چگونه می‌تواند در سخت‌ترین شرایط زیست محیطی شکل گیرد، گسترش می‌دهند.

این امر به نوبه خود همه چیز را از جستجوی ما برای یافتن حیات در خارج از منظومه شمسی تا بررسی زیست کره در اعماق زمین، تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه که در معدن کید کریک (Kidd Creek) در کانادا اتفاق افتاده ممکن است در جاهای دیگر نیز اتفاق بیافتد. از لحاظ شناسایی میکروب‌های فعال و غیرفعال در این محیط زیرزمینی می‌توان چیزهای دیگری در آینده یافت، چیزی که خارج از محدوده این مطالعه اخیر است.

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.