کشف علت بزرگترین انقراض تاریخ زمین

حدود ۲۵۲ میلیون سال پیش یک فاجعه ویرانگر در زمین اتفاق افتاد، این اتفاق به قدری سریع بود که تقریبا تمام جانداران زمین را منقرض کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، در این انقراض ۷۰ درصد از تمام گونه های مهره داران و ۹۶ درصد از کل گونه های دریایی، از جمله تریلوبیت ها که قبلا از دو انقراض جان سالم به دربرده بودند، از بین رفتند. این رویداد به نام انقراض پرمین-تریاس (انفجار آتش‌فشان عامل بزرگترین انقراض گروهی در تاریخ زمین) مشهور است که بزرگترین انقراض تاریخ زمین به حساب میآید. 

دانشمندان تغییرات آب و هوایی را عامل این انقراض می دانند. فعالیت های بلند مدت آتشفشانها در سیبری مواد بسیار زیادی را به اتمسفر زمین آزاد کرد سبب تشکیل لایه ای از خاکستر شد که به مدت ۱ میلیون سال مانع از تابش مستقیم نور خورشد شد و همزمان با آن باران اسیدی و افزایش دمای زمین اتفاق افتاد. 

در حال حاضر دانشمندان نشان دادند که چه چیزی باعث از بین رفتن حیات دریایی شد. افزایش دما باعث افزایش متابولیسم موجودات اقیانوس شد، که به سبب آن نیاز به اکسیژن افزایش یافت در حالی که اکسیژن اقیانوس در حال کاهش بود. امروز ما در حال تجربه مشابه گرم شدن آب و هوا هستیم با این تفاوت که این اتفاق نسبت به انقراض پرمو-تریاس با سرعت بیشتری در حال وقوع است.

جاستین پن (Justin Penn) اقیانوس شناس دانشگاه واشنگتن گفت: ما برای اولین بار یک پیش بینی در مورد آنچه که باعث انقراض شده است را کردیم که شواهد آن را بطور مستقیم می توان در فسیل ها مشاهده کرد. این مشاهدات به ما امکان پیش بینی برای آینده را می دهد.

بیشتر بخوانید: لیسوویسیا بویانی بزرگترین پستاندار دوره تریاس بوده است

تیم مطالعاتی یک شبیه سازی کامپیوتری از تغییرات زمین در طول انقراض بزرگ انجام داد. قبل از فوران آتشفشان سیبری، درجه حرارت و سطح اکسیژن شبیه به آنچه امروز مشاهده می شود بود، در نتیجه امکان پیش بینی را برای آنها فراهم میکند. 

سپس در فضای بسته گلخانه ای، گازهای گلخانه ای را افزایش دادند تا شرایط پس از فوران را شبیه سازی کنند، که در نتیجه دمای زمین حدود ۱۱ درجه سانتیگراد افزایش نشان میداد. این فرآیند موجب کاهش ۷۶ درصدی اکسیژن شد ، میزان اکسیژن در اقیانوس های کم عمق حدود ۴۰ درصد مقدار ساحل بود و در قسمتهای عمیق خالی از اکسیژن بود. برای مشاهده نحوه تاثیر این امر روی زندگی دریایی، تیم ۶۱ گونه امروزی را وارد شبیه سازی کردند که نتیجه آن یک فاجعه بود.کریستا دویچ از دانش آموختگان دانشگاه واشنگتن می‌گوید: تعداد بسیار کمی از موجودات دریایی در آن شرایط باقی ماندند.

بیشتر بخوانید: انقراض‌های دسته جمعی و بزرگ تاریخ زمین

مطالب مشابه
1 نظر
  1. نادر شجاعی می گوید

    عالی بود، مطالب علمی و قابل توجه است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.