کشف فسیل پنگوئن عظیم الجثه، که به اندازه انسان بوده است

دانشمندان بقایای فسیل شده از یک پنگوئن عظیم الجثه که تقریباً به اندازه یک انسان بالغ بوده را در جزیره جنوبی نیوزلند کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، محققان می‌گویند این پرنده دریایی غول پیکر ۱٫۶ متر قد و ۸۰ کیلوگرم وزن داشته است که حدود دو برابر سنگین‌تر و ۴۰ سانتیمتر بلندتر از پنگوئن‌ امپراتور امروزی (پنگوئن امپراتور ۱٫۲ متر قد دارد) بوده است.

این پنگوئن که کراسوالیا وایپرنسیس (crossvallia waiparensis) نام دارد در دوره پالئوسن (Paleocene) و حدود ۶۶ تا ۵۶ میلیون سال پیش در سواحل نیوزیلند می‌زیسته و به مگافونای (megafauna) منقرض شده که در این زمان در این منطقه زندگی می‌کردند، تعلق دارد. مگافونا به دسته‌ای از جاندارانی که جثه بزرگی داشتند گفته می‌شود.

بسیاری از جانورانی که در منطقه نیوزلند زندگی می‌کردند مانند کانگوروها و وامبت‌ها (wombats) کیسه‌دار بودند، علاوه بر این موجودات عجیب و غریب دیگری مانند شیرهای کیسه‌دار، مارهای بزرگ، مارمولک‌ها و پرندگان بزرگ نیز در این منطقه یافت می‌شدند. در میان آنها بزرگترین طوطی جهان و عقاب‌های غول پیکر نیز حدود ۱۱ میلیون سال زندگی می‌کردند که به گفته کارشناسان تنها در طی چند هزار سال بصورت ناگهانی نسل آنها منقرض شد. نظریه‌های مختلفی برای انقراض ناگهانی این مگافونا ارائه شده است اما محتمل‌ترین آنها مربوط به تغییرات در عوامل محیطی و زیست محیطی و شروع آخرین عصر یخبندان است.

بیشتر بخوانید: بازگرداندن ببر منقرض شده تاسمانی

کشف فسیل پنگوئن عظیم الجثه

یک جوینده فسیل آماتوری به نام لای لاو (Leigh Love) استخوانهای ساق پای این پنگوئن عظیم‌ الجثه را سال گذشته در سایت فسیلی وایپارا گرینلدز (Waipara Greensand)، در نیوزیلند پیدا کرد. این پنگوئن در نشریه الچرینگا: مجله دیرینه شناسی استرالیا (Alcheringa: An Australasian Journal of Palaeontology)، به عنوان یک گونه جدید منتشر شده است.

دکتر پال اسکافیلد (Paul Scofield) متصدی ارشد موزه تاریخ طبیعی کانتربری می‌گوید: یافتن پرندگان مرتبط به هم در نیوزیلند و قطب جنوب، ارتباط نزدیک این منطقه با قاره یخی را نشان می‌دهد. وی می‌گوید: هنگامی که گونه‌های کراسوالیا زنده بودند نیوزلند و قطب جنوب بسیار متفاوت با امروز بودند، به طوری که قطب جنوب پوشیده از جنگل بود و هر دو منطقه دارای آب و هوای بسیار گرمتری بودند.

کشف فسیل پنگوئن عظیم الجثه
تصویر مگافونای منقرض شده نیوزلند که در آن قد آنها با همدیگر مقایسه شده است.

دانشمندان پیش از این حدس می‌زدند که پنگوئن‌های عظیم الجثه به علت ظهور سایر شکارچیان دریایی بزرگ مانند خوک‌های دریایی و نهنگ‌های دندان‌دار منقرض شدند. نیوزیلند به دلیل داشتن پرندگان غول پیکر منقرض شده از جمله پرنده موآ (Moa) با طول ۳٫۶ متر و عقاب هاست (Haast’s eagle)، که طول بالهایش به ۳ متر می‌رسید، مشهور است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.