کشف ماده گمشده سازنده حیات در یک دنباله‌دار

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، محققان با کشف فسفر در دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو سرانجام ماده نهایی گمشده برای شکل گیری حیات در یک دنباله‌دار را یافتند. این کشف در داده‌های دنباله‌دار به دست آمده از دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو (۶۷P/Churyumov-Gerasimenko) که توسط کاوشگر جمع آوری شده است، این ایده را تقویت می‌کند که مواد مورد نیاز برای تشکیل حیات توسط دنباله‌دارها به زمین منتقل شده است.

شش عنصر شیمیایی کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد (CHNOPS)، تقریباً تمام مولکولهای بیولوژیکی موجود در زمین را تشکیل می‌دهند. اینکه سیاره ما چگونه موفق شده همه این ترکیبات را در خود داشته باشد مدتهاست که یک معما است، یکی از فرضیه‌های اصلی این است که آنها مدتها پیش توسط دنباله‌دارها یا سیارک‌ها به اینجا آورده شده‌اند.

چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن از ترکیبات اصلی سیارک‌های کربنی هستند، در حالی که مورد پنجم یعنی گوگرد در تجزیه و تحلیل شیمیایی دنباله‌دار چوریوموف-گراسیمنکو کشف شد. اکنون محققان در همین دنباله‌دار موفق به کشف ششمین و آخرین عنصر گمشده حیات یعنی فسفر شده‌اند.

محققان دانشگاه تورکو (Turku) در بیانیه مطبوعاتی در مورد این یافته اظهار داشتند: این اولین بار است که این شش عنصر (CHNOPS) ضروری برای زندگی در مواد جامد دنباله‌دارها یافت می‌شود. کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد در مطالعات قبلی توسط تیم تجزیه و تحلیل توده یونی ثانویه (COSIMA) یافت شده بود و اکنون فسفر کشف شده در این دنباله‌دار، آخرین مورد از عناصر CHNOPS است. کشف فسفر نشان دهنده تحویل عناصر لازم برای شکل‌گیری حیات بر روی کره زمین جوان توسط دنباله‌دارها است.

کاوشگر روزتا (Rosetta) متعلق به آژانس فضایی اروپا است که این دنباله‌دار و ذرات گرد و غبار دنبال آن را از سپتامبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۶ ردیابی کرد. این دنباله دار ۶.۵ سال طول می‌کشد تا به دور خورشید بچرخد. در این دنباله‌دار عنصر فلورین نیز شناسایی شده است، اما اهمیت و نقش این عنصر هنوز مشخص نیست.

.

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

منبع Newatlas
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.