کشف بقایای کوسه عقاب بالدار که تاکنون مشابه آن دیده نشده است

در یک مطالعه جدید دیرینه شناسان برای اولین بار نوعی کوسه عجیب و غریب با باله‌های شبیه بال پرندگان و دهان گشاد کشف کردند که حدود ۹۳ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه، در دریاهای مکزیک امروزی می‌زیست. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، این کوسه عجیب که آکوئیلامنا میلارکای (Aquilolamna milarcae) یا کوسه عقاب موزه میلارکا (Milarca Museum) نام دارد به طرز عجیبی شبیه به سفره ماهی امروزی بوده است. فسیل این موجود باستانی اکنون در موزه میلارکا مکزیک قرار دارد و به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد. محققان می‌گویند این کوسه باستانی بیش از ۳۰ میلیون سال، قبل از به وجود آمدن کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌ها می‌زیست. 

این کوسه باستانی به احتمال زیاد همانند سفره‌ ماهی‌ها دارای یک فیلتر تغذیه‌ای بود که از موجودات ریز مانند پلانکتون‌ها تغذیه می‌کرد. رومین ولو (Romain Vullo) دیرینه شناس مهره داران از مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS) در فرانسه و مسئول اصلی این تحقیق گفت: به احتمال زیاد کوسه عقاب در همان محیط دریایی می‌زیست که سفره‌ ماهی‌های امروزی در آن زندگی می‌کنند.

اسکلت فسیل شده این کوسه عقاب در سال ۲۰۱۲ توسط یک معدنچی در نوئوو لون (Nuevo León)، ایالتی در شمال شرقی مکزیک کشف شد.

این کوسه بالدار هیچ شباهتی به کوسه‌های امروزی ندارد. یکی از بارزترین ویژگیهای آکوئیلامنا این است که دارای باله‌های سینه‌ای (بغل) بسیار بلند و باریک است. به گونه‌ای که طول بال‌ها ۱٫۹ متر بود در حالیکه طول بدن جانور به ۱٫۶ متر می‌رسید. ویژگی جالب دیگر کوتاه بودن سر، پوزه نامشخص و دهان گشاد است. برخی از اعضای بدن آکوئیلامنا مانند دم و باله دمی شباهت بسیاری به کوسه‌های امروزی داشته است.

بیشتر بخوانید: دوره کرتاسه؛ جانوران، گیاهان و انقراض گروهی

کشف بقایای کوسه عقاب بالدار که ۹۳ میلیون سال پیش می‌زیست
فسیل آکوئیلامنا میلارکای در یک سنگ آهکی، به همراه این کوسه، فسیل یک آمونیت و ماهی سوزنی نیز به خوبی حفظ شده است

کوسه‌ها، سفره‌ ماهی‌ها و سایر ماهی‌های که دارای اسکلت غضروفی داشته بخشی از گروهی به نام الاسموبرانش‌ها (Elasmobranchs) هستند که حدود ۳۸۰ میلیون سال پیش ظهور کردند. الاسموبرانش‌های امروزی که از پلانکتون تغذیه می‌کنند دارای دو شکل متمایز بدن هستند؛ آنهایی که بدن کوسه سنتی دارند، مانند کوسه نهنگ (بزرگترین ماهی زنده در جهان) و آنهایی که مانند سفره ماهی بدن صاف دارند.

بدن این کوسه که اخیراً مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است هر دو نوع ویژگی را داشته است. باید به این نکته توجه کرد که این کوسه عقاب یک گونه اولیه از سفره ماهی نیست، بلکه یک نمونه از تکامل همگرا است که در آن گروه‌های مختلف به طور مستقل ویژگی‌های یکسان را تکامل می‌بخشند.

.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

منبع Livescience
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.