کشف گونه جدید دایناسور با زوائد بزرگ شاخ مانند در ستون فقرات

دیرینه شناسان گونه جدیدی از دایناسور به سن ۱۴۰ میلیون سال پیش کشف کرده‌اند که با استفاده از ستون فقرات بزرگ و شاخ مانند در برابر شکارچیان از خود دفاع می‌کرده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، اسکلت دایناسوری در پاتاگونیا پیدا شده که از ستون فقراتش زوائد شاخ مانند بیرون زده است. این دایناسور باحاداسوروس پرونوس پیناکس (Bajadasaurus pronuspinax) نام دارد و در دوره کرتاسه، ۱۴۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. دانشمندان معتقدند که این پوشش شاخ مانند برای جلوگیری از مهاجمین استفاده می‌شده و احتمالاً دایناسورهای جنس نر را جذاب‌تر می‌کرده است. 

پابلو گالینا (Pablo Gallina) نویسنده این مقاله می‌گوید: این برآمدگی‌ها باید توسط یک پوشش کراتینی شبیه به آنچه که در شاخ بسیاری از پستانداران مشاهده می‌شود، ایجاد شده باشند. ما فکر می‌کنیم که این ساختارهای استخوانی هنگام ضربه خوردن به راحتی آسیب می‌دیده و می‌شکستند.

بیشتر بخوانید: آیا آرژانتینوسوروس بزرگترین دایناسور تاریخ است؟

کشف گونه جدید دایناسور با زوائد بزرگ شاخ مانند در ستون فقرات

تصور می‌شود که این دایناسور موجودی گیاه‌خوار بود و در آغاز دوره کرتاسه زندگی می‌کرد و به خانواده دایناسورهای دیکریوسوریدآ (dicraeosauridae) تعلق دارد. این خانواده به گروه بزرگی از ساروپودها تعلق دارد که گردن بلند، سر کوچک و دم بلند داشتند.

کشف گونه جدید دایناسور با زوائد بزرگ شاخ مانند در ستون فقرات

آمارگاسوروس کازاوی (Amargasaurus cazaui) گونه دیگری از این خانواده است که ۱۳۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد و برآمدگی‌های مشابه باحاداسوروس داشت ولی اندازه آنها کوچک‌تر بود.

کشف گونه جدید دایناسور با زوائد بزرگ شاخ مانند در ستون فقرات

پیش از این فکر تصور می‌شد که برآمدگی‌های پشت دایناسورهای خانواده دیکریوسوریدآ همانند کوهان برای ذخیره چربی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نظریه‌های دیگر آنها را عامل تنظیم دمای بدن و کمک به دایناسورهای نر برای جذاب‌تر شدن، درنظر می‌گیرد. فسیل این دایناسور اکنون در نمایشگاه علوم فرهنگی بوینس آیرس در آرژانتین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.