آنتیکیترا وسیله‌ای که دانشمندان نتواسته‌اند ساز و کار آن را بیابند

آنتیکیترا وسیله‌ای بسیار عجیب و مرموز مربوط به یونان باستان با قدمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال قبل از میلاد است که دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند مکانیزم آنرا درک کنند.

به گزارش علمی‌ها، کشتی غرق شده ای در نزدیکی جزیره آنتیکیترا (Antikythera) وجود داشت که لاشه آن در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط گروهی از غواصان محلی کشف شد. آنها در طی بازدیدهای خود از لاشه کشتی غرق شده، تندیس‌های مرمرین و برنزی، ظروف سفالی، عینک‌های خاص، جواهرات، سکه و اشیاء مختلفی را پیدا کردند. این بازدیدها و اکتشافات ادامه داشت تا آن که در سال ۱۹۰۱ غواصان با جعبه‌ای چوبی روبه‌رو شدند که در خود وسیله فلزی به همراه چرخ دنده‌های مختلف داشت.

این وسیله پیچیده که ظاهری ساعت مانند داشت، از حداقل ۳۰ چرخ دنده برنزی تشکیل شده بود. بقایای این وسیله پیچیده بعدها به سه بخش عمده تقسیم شد که هم اکنون شامل ۸۲ قطعه مختلف می‌شوند. جالب آن که ۴ قطعه از این دستگاه چرخ دنده‌های مخصوص خود را دارند و بر روی بسیاری از قطعه نوشته‌ها و حکاکی‌هایی به چشم می‌خورد. ابعاد بزرگ‌ترین چرخ دنده در میان قطعات ساز و کار آنتیکیترا، قطری ۱۴ سانتیمتری دارد و بر روی آن ۲۲۳ دندانه به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: ۲۵ کشف اسرار آمیز باستان شناسی

آنتی کیترا وسیله ای که توضیح علمی برای آن وجود ندارد

عده‌ای بر این باورند که ای وسیله یک ساعت پیچیده بوده است، در حالی که برخی می‌گویند یک اسطرلاب (astrolabe) است، وسیله‌ای که برای انجام محاسبات نجومی استفاده می‌شد و ۱۳۰۰ سال بعد از آنتیکیترا ساخته شد! در نتیجه پروژه تحقیقات مکانیزم آنتیکیترا، برخی دانشمندان معتقدند که اولین کامپیوتر آنالوگ است که برای پیش‌بینی موقعیت سیارات شناخته شده است. با اسکن آنتیکیترا، سال‌ها قبل یک نوشته بسیار قدیمی به دست آمد، نوشته‌ای که در سال ۲۰۱۶ ماهیت آن مشخص شد. این برچسب نوعی توضیح برای نحوه استفاده از دستگاه به شمار می‌آمد.

به عنوان نمونه‌ای از محتوای موجود در این برچسب باید به بحث‌هایی در مورد رنگ‌های خسوف و کسوف اشاره کرد که به پیش‌بینی دقیق زمان وقوع این رویدادها کمک می‌کرد. در اینصورت بعضی‌ها در دنیای باستان می‌دانستند که زمین قبل از اعلام گالیله دور خورشید می‌چرخد! برخی معتقدند که تنها ذهن باستانی که می‌توانست این ساز و کار را درک و بسازد ارشمیدس است. از روی آن مدل‌های مشابهی ساخته شده ولی هنوز کاربرد اصلی و دقیق آن مشخص نشده است و مخصوصا معلوم نیست چه فرد و یا افرادی از آن استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: شهر گمشده آتلانتیس، افسانه یا واقعیت

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.