اسرار کاراهونج، معروف به استون هنج ارمنستان به زودی حل می‌شود

مؤسسات تحقیقاتی مخالف در ارمنستان توافق کردند تا اختلافات خود را درباره ماهیت آثار باستانی کاراهونج موسوم به استون هنج ارمنستان کنار گذشته و اقدام به حل اسرار این اثر باستانی کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، کاراهونج (Carahunge) جزو مناطق اسرار آمیزی است که در شهر سیسیان در استان سیونیک ارمنستان قرار داشته و از ۲۲۳ قطعه سنگ تشکیل شده است. قدمت این مجموعه ۷۵۰۰ سال است که ۲۵۰۰ سال بیشتر استون هنج در ویلشایر انگلستان است، اما هدف از ساخت آن تا مدتها مورد مشاجره بود.

برخی از باستان شناسان معتقدند که این محل پیش از تاریخ به عنوان یک رصدخانه نجومی مورد استفاده قرار میگرفت، اما برخی دیگر معتقدند که فقط یک شهرک معمولی بوده است. اعضای سازمان غیردولتی تاریخی و فرهنگی بنوران (Bnorran) و انستیتوی باستان شناسی و مردم شناسی ارمنستان در تاریخ ۳۰ ژوئیه توافق نامهای در زمینه همکاری برای حل اسرار کاراهونج امضاء کردند.

اسرار کاراهونج، معروف به استون هنج ارمنستان به زودی حل می‌شود

از نظر گروهی از محققان که در این مکان باستانی کار کردهاند و بنابر ادعای برخی کارشناسان ۷۵۰۰ سال قدمت دارد، این محل نشان دهنده قدیمیترین رصدخانه جهان است. آرویک سارگسیان (Arevik Sargsyan) عضو هیئت مدیره شرکت بنوران میگوید: ما فکر میکنیم کاراهونج، که بیش از ۲۰۰ سنگ در آن قرار دارد و ۸۰ سوراخ در برخی از آن سنگ ها وجود دارد، یک رصدخانه ستاره شناسی باستانی است.

اسرار کاراهونج، معروف به استون هنج ارمنستان به زودی حل می‌شود

بیشتر بخوانید: استون‌ هنج را چه کسانی ساختند؟

این نظریه تا حدی مبتنی بر کار فیزیکدان ارمنستانی پاریس هیرونی (Paris Herouni) است، که گفته بود این مجموعه باستانی قدمتی حدود ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد دارد. به گفته وی برخی از سنگها به صورت تعمدی هم راستا با دنب (Deneb) درخشان ترین ستاره در صورت فلکی ماکیان (Cygnus)، و هم راستا با خورشید و ماه در زمانهای مشخصی از سال قرار گرفتهاند.

براساس نظر برخی کارشناسان دیگر کاراهونج یک رصدخانه نجومی نیست. بلکه یک شهر باستانی است که دارای یک مقبره بزرگ است. در این نظریه سنگها ساختار باقیمانده از دیوار یک شهر هستند. این نظریه را محققان پژوهشگاه باستان شناسی و مردم شناسی ارمنستان مطرح کرده و مدتهاست که با تفسیر نجومی خانم سارگسیان و همکارانش مخالف هستند.

اسرار کاراهونج، معروف به استون هنج ارمنستان به زودی حل می‌شود اسرار کاراهونج، معروف به استون هنج ارمنستان به زودی حل می‌شود

پاول آوتیسیان (Pavel Avetisyan) مدیر موسسه و آشوت پلیپوسیان (Ashot Piliposyan ) رهبر تیم باستان شناسی به خبرنگار آرمنپرس گفتند: تاکنون هیچ ابزاری نجومی از سایت کاراهونج کشف نشده است. آنها خاطرنشان کردند که برخی از سوراخهای موجود در سنگها، که غالباً به عنوان شواهدی از نظریه رصدخانه نجومی شناخته میشوند، در قسمتهای زیرین سنگ های بازالتی قرار گرفتهاند، بنابراین حتی به ستاره ها نیز اشاره نمیکنند.

بیشتر بخوانید: نظریات و واقعیت‌هایی درباره بنای اسرارآمیز استون‌هنج

منبع dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.