اشک آبی چین، پلانکتونهای سمی که در حال رشد هستند

در شبهای تابستان آبهای اطراف جزایر ماتسو (Matsu) تایوان، تابش آبی رنگی را نشان میدهند که به عنوان اشک آبی (Blue Tears) چین شناخته می شود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، این پدیده بایولومیسانس (تولید نور توسط جانداران زنده) توسط گروهی از جلبکها با نام داینوفلاژلهها (dinoflagellates) ایجاد میشود. هر سال گردشگران زیادی را از سرتاسر چین برای مشاهده چشم انداز دریا به این جزایر سفر میکنند.

اشک آبی چین، پلانکتونهای سمی که در حال رشد هستند

این پدیده در شرق چین ممکن است زیبا به نظر برسد اما سمی بوده و براساس مطالعات هر سال بزرگتر از سالهای قبل میشود. چانمین هو (Chanmin Hu) اقیانوس شناس دانشگاه فلوریدای جنوبی و نویسنده این مقاله به لایوساینس میگوید: مردم فکر میکنند تماشای این پدیده در شب رمانتیک است اما این جانداران میکروسکوپی به شدت سمی هستند.

هو و تیمی از محققان از داده های ماهوارهای برای اندازه گیری محدوده این تابش در طول زمان استفاده کردند. با تجزیه و تحلیل نزدیک به ۱۰۰۰ تصویر ماهوارهای در ۱۹ سال گذشته، محققان قادر به شناسایی اثر منحصر به اشک آبی (طول موج نور منعکس شده توسط این موجودات) شدند. هو می گوید این تابش همانند اثرانگشت است. با استفاده از این اثر آنها توانستند تابش را که معمولا در نزدیکی ساحل دیده می شود را تا عمق دریا شناسایی کنند، که نشان دهنده گسترش آن است.

آنها اعتقاد دارند که این داینوفلاژلهها برای جانوران دریا خطرناک بوده و زندگی موجودات دریایی را تهدید میکنند. هو اعتقاد دارد که این جلبکها میتوانند انسان را نیز مریض کنند. داینوفلاژلهها در حالت عادی خطرناک نیستند اما زمانی که شروع به خوردن کنند، مشکل ساز میشوند. جلبکهای سمی غذای انتخابی آنها هستند ولی با خوردن این جلبکها آمونیاک و سایر مواد شیمیایی آزاد می شوند که آب دریا را در معرض خطر قرار میدهند. علاوه بر آن داینوفلاژلهها اکسیژن آب را مصرف کرده و آبهای اطراف خود را فقیر از اکسیژن میکنند.

اشک آبی چین، پلانکتونهای سمی که در حال رشد هستند

علت پدیده اشک آبی مشخص نیست، اما هو و همکارانش تصور میکنند که آلودگی حاصل از کشاورزی که از رودخانه یانگ تسه (Yangtze River) عبور به دریا منتقل میشود نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. رودخانه کود شیمیایی را به دریای چین شرقی منتقل کرده و مقدار زیادی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد اشک آبی فراهم میکند.

هو و همکارانش متوجه شدند که اندازه اشک آبی در هنگام ساخت سد سه دره (Three Gorges Dam) بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ بسیار پایین بود. اتفاقی که در طول این سالها باعث شد جریان آب رودخانه یانگ تسه به شدت کاهش یابد. در سال ۲۰۰۳ هنگامی که ساخت و ساز سد کامل شد، جریان آب رودخانه یانگ تسه دوباره افزایش یافت و طبق مشاهدات هو، اشک آبی پس از آن شروع به رشد بیشتر کرد.

هو و همکارانش انتظار ندارند رشد اشک آبی به زودی متوقف شود این بدان معناست که این امر همچنان تهدیدی برای زندگی دریایی بوده و آبها بیشتر درخشان میشوند.

بیشتر بخوانید: کشف حدود ۲۰۰ هزار ویروس ناشناخته در اعماق اقیانوسها

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.