ثبت فیلم از یک ماهی مرکب غول پیکر برای اولین بار

دانشمندان توانستند از یک ماهی مرکب غول پیکر در زیر آب فیلم بگیرند، این پدیده اولین مورد در آمریکا بوده و دومین مورد در کل جهان میباشد. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از فیز، هدر برکین-گریسوم و لوری شوایکرت، اقیانوس شناسان دانشگاه بین المللی فلوریدا (FIU) زمانی که بازوهای این موجود برای اولین بار به نمایش درآمد در میان گروهی از محققان در حال تماشای صفحه نمایش بودند. آن جانور شناور در تاریکی بود و مشخص نبود که بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد، سپس در چشم بهم زدنی خود را نشان داد.

این اولین بار است که چنین موجود گریزانی توسط یک دوربین در زیر آب و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی نیواورلئان در خلیج مکزیک تصویر برداری میشود. این اولین بار است که یک ماهی مرکب برگ متری توسط دوربین شکار میشود. این کشف در پایان یک ماموریت تحقیقاتی ۱۷ روزه که سفر به نیمه شب نام دارد و از روز ۷ ژوئن آغاز شد، انجام شده است.

ماهیهای مرکب غول پیکر عمدتاً از تعامل با انسان اجتناب میکنند، زیرا در عمق زیاد و عموماً ۳۰۰ متری زیر سطح یا بیشتر زندگی میکنند. ضبط و تماشای این ویدیو با سیستم دوربینی به نام مدوزا (Medusa) امکان پذیر شد. این سیستم توسط ادی وایدر(Edie Widder) بنیانگذار انجمن تحقیقات و حفاظت اقیانوس ساخته شده است، وی عضو تیمی بود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نزدیکی ژاپن فیلم یک ماهی مرکب غول پیکر را توسط دوربین گرفت.

محققان معتقدند این ماهی مرکب ۳ تا ۳٫۵ متر طول دارد و در مرحله نوجوانی خود میباشد از اینرو آنها تخمین میزنند که این جاندار میتواند تا ۱۲ متر رشد کند.

مدوزا از یک حلقه از چراغ های LED تشکیل شده که شبیه به عروس دریایی درخشنده به نظر میرسد و ماهی مرکب را جذب خود میکند. پس از پنج بار استقرار و ۱۲۰ ساعت فیلمبرداری، هنگامی که ماهی مرکب غول پیکر جذب طعمه LED شده و بازوهای خود را به دور آن قرار داد، کل تیم در حال تماشای صفحه نمایش بودند. اما ماهی مرکب به سرعت پی به دام بودن آن برد و همانطور که در فیلم دیده می شود دور شده و در تاریکی فرو میرود. 

بیشتر بخوانید: موجود عجیبی با سر دلفین و بدن ماهی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.