اولین فیلم از سیاه‌چاله کمان ای در مرکز کهکشان راه شیری

رصدخانه جنوبی اروپا فیلمی از یک سیاه‌چاله در مرکز کهکشان راه شیری منتشر کرده که تاکنون نمونه آن دیده نشده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا از گازهای داغی که در اطراف یک شیء آسمانی با یک سوم سرعت نور می‌چرخند تصویربرداری کرده است. اخترشناسان می‌گویند که این مواد به اندازه‌ای به سیاه چاله نزدیک هستند که به داخل آن کشیده نمی‌شوند.

ستاره شناسان مدت زیادی برروی این مسئله که آیا در مرکز کهکشان ما یک سیاه چاله وجود دارد کار کرده‌اند. یک محدوده مرموز که ده میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است. از آنجایی که این منطقه همه نور محیط را جذب می‌کند، مشاهده آن فوق العاده دشوار است و دانشمندان سال‌های زیادی برای این مسئله وقت صرف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ واقعیت عجیب درباره سیاهچاله ها که اخیرا کشف شده

دانشمندان می‌گویند تصاویر جدید برای اولین بار از جایی که مواد در نزدیکی سیاه‌چاله ناپدید می‌شوند عبور کرده‌اند و این تصاویر مشاهدات دقیق‌تری از مواد موجود در نزدیکی این سیاه‌چاله است. محققان در رصدخانه جنوبی اروپا با استفاده از تجهیزات تخصصی به مشاهده کمان ای پرداختند. 

سرعت چرخش مواد در اطراف سیاه چاله به اندازه‌ای زیاد بود که سبب ۳ انفجار بزرگ شد. نور انفجارها با تلسکوپ وی ال تی (VLT) در شیلی تصویربرداری شد. با استفاده از تجهیزات تخصصی، اشعه‌های مادون قرمزی که از کمان ای خارج می‌شد رصد شدند. دکتر ژوزف پیترز (Josephine Peters) از دانشگاه آکسفورد می‌‌گوید: ستاره شناسان مواد اطراف سیاه چاله را بدون تاثیر آن مشاهده کردند.

با اینکه کمان ای (Sagittarius A) نزدیک ترین سیاه چاله به ما است، ولی بسیار اسرار آمیز است. این مشاهدات آغاز مطالعه و درک بیشتر در مورد این هیولای نجومی در نزدیک می باشد. پژوهشگران رصدخانه جنوبی اروپا می‌‌گویند که بخاطر اشعه‌های متساعد شده از مرکز کهکشان راه شیری مدتها تصور می‌شد که در آنجا یک سیاه‌چاله وجود دارد. 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته خواندنی درباره کهکشان راه شیری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.