تزریق دی اکسید کربن به کف دریا برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، محققان روشی جدید برای کاهش سطح دی اکسید کربن در اتمسفر پیشنهاد کرده اند. طبق این تحقیق جدید می توان دی اکسید کربن مایع را به زیر بستر لایه های رسوبی دریا تزریق کرد تا نوعی هیدرات تشکیل دهد و مانعی برای خروج کربن بسازد. به این ترتیب از نفوذ آن به اقیانوس جلوگیری می شود.

دانشمندان چینی این روش را با ۲۲ سناریوی مختلف شبیه سازی کردند. در این شبیه سازی ها فشار و دمای وضعیت واقعی تقلید شد.فرآیند carbon  sequestration یا فرایند دسترسی به کربن اتمسفر و ذخیره سازی آن یکی از روش های مختلفی است که دانشمندان برای مقابله با گرمایش جهانی در نظر گرفته اند.

تزریق دی اکسید کربن به کف دریا برای کاهش آلودگی هوا

این نخستین بار نیست که پیشنهاد می شود کربن به لایه های رسوبی بستر دریا تزریق شود. اما ممکن است این روشی مناسب برای غلبه بر چالش های موجود کارساز باشد (بیشتر بخوانید: سدهای رودخانه الوا و نابودی اکوسیستم منطقه).

شناوری دی اکسید کربن یک مشکل مهم به حساب می آید زیرا ممکن است از مسیرهای موجود در لایه های رسوبی زیر دریا دوباره وارد اقیانوس و اتمسفر شود. در همین راستا  تحقیق جدیدی براساس مطالعات پیشین بنا شده که  نشان می دهد دی اکسید کربن مایع تحت فشار بالا و دمای کم به تولید هیدرات ها منجر می شود.

تحت شرایطی خاص این هیدرات ها موانعی غیر قابل نفوذ هستند و دی اکسید کربن  را در مکان خود حفظ می کنند. به گفته محققان به تدریج هیدرات دی اکسید کربن مایع در سوراخ های لایه های رسوبات پر می شود.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.