جهان سریعتر از آنچه که دانشمندان انتظار دارند، رشد می‌کند

اندازه‌گیری‌هایی که با مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده، نشان می‌دهد که جهان ۹ درصد سریعتر از محاسبات قبلی، رشد می‌کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Techtimes، پیش‌بینی‌‌های قدیمی براساس اندازه‌گیری‌های جهان اولیه پس از بیگ‌بنگ با استفاده از ماهواره پلانک (ماهواره آژانس فضایی اروپا) صورت گرفته بود. این اختلاف در چند سال گذشته مشاهده شده است، اما ستاره شناسان مطمئن نیستد که آیا این تفاوت به علت خطاهای روش‌های اندازه گیری بوده و یا به علت بدشانسی در اندازه‌گیری است. اخترشناسان قبلا تخمین می‌زدند که شانس ناپایداری این اختلال در حدود ۱ در ۳۰۰۰ است، اما داده‌های جدید و دقیق‌تر نشان می‌دهند که احتمال این اتفاق تنها ۱ در ۱۰۰۰۰۰ است.

اندازه‌گیری میزان گسترش جهان

ستاره شناسان میزان گسترش جهان را که همواره به عنوان ثابت هابل (Hubble’s Constant) شناخته می‌شود، با کشف اینکه یک ستاره مشخص با چه سرعتی از زمین دور می‌شود اندازه‌گیری می‌کنند. در این مطالعه جدید ستاره شناسان ۷۰ ستاره متغیر قیفاووسی را (Cepheid) در ابر ماژلانی بزرگ (Large Magellanic Cloud) بررسی کردند.

داده‌های این مشاهدات که بسیار دقیقتر است، یک ثابت هابل جدید ایجاد کرده که با داده‌های تولید شده توسط اندازه‌گیری‌های قبلی در تقابل است. ثابت هابل قبلی از آنالیز امواج مایکروویو پس زمینه کیهان بدست آمده بود، که اثری از تابش با تاخیر از جهان اولیه است.

بیشتر بخوانید: جهان هستی بر روی یک حباب در حال گسترش است

جهان سریعتر از آنچه که دانشمندان انتظار دارند، رشد می کند

برآورد ثابت هابل جدید ۷۴ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک (یک پارسک برابر با ۳۰٫۹ تریلیون کیلومتر و معادل ۳٫۲۶ سال نوری) است که ۹ درصد سریعتر از تخمین پلانک از جهان اولیه و برابر با ۶۷ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک (megaparsec) است.

آدام ریس (Adam Riess) سرپرست این تحقیق می‌گوید: برای مقایسه اجازه دهید به یک نوزاد دو ساله نگاه کنیم و ببینیم که قد آن چقدر است و پس از آن سعی کنید تخمین بزنید که قد او چقدر رشد خواهد کرد. پس از آن می‌توانیم صبر کنیم تا آن نوزاد واقعا رشد کند، سپس قد واقعی او را اندازه بگیریم. اگر قد او فراتر از انتظار ما بود ما با یک معما مواجه می‌شویم، درک ما درباره میزان رشد این فرد درست نیست، و این مشابه با درک ما از رشد جهان است.

در حال حاضر، اخترشناسان برای تغییر نرخ رشد جهان توضیحی ندارند، گرچه بسیاری از آنها آن را به انرژی تاریک، ماده تاریک، یک ذره زیراتمی جدید و سایر احتمالات ربط می‌دهند.

.

بیشتر بخوانید: دنیا چگونه به پایان می رسد؟

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.