کشف فسیل گونه منقرض شده خرچنگ پلاتی‌پوس

گروهی از دیرینه شناسان یک فسیل عجیب خرچنگ منقرض شده به سن ۹۵ میلیون سال کشف کردهاند که شکل ظاهری آن شبیه به پلاتی‌پوس است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، این کشف تحت سرپرستی خاویر لوکی (Javier Luque) دیرینه شناس دانشگاه ییل (Yale University) در آمریکا انجام شده است و واژه خرچنگ را زیر سوال میبرد. فسیل این خرچنگ در کلمبیا و آمریکا یافت شده و به کرتاسه میانی، حدود ۹۰ تا ۹۵ میلیون سال پیش تعلق دارد. دانشمندان نام این گونه جدید را کالیکایمیرا پرپلکسا (Callichimaera perplexa) گذاشتهاند که با نشان دادن ویژگیهایی از مراحل لاروی، تصویر جدیدی در مورد تکامل خرچنگ ارائه میکند.

این خرچنگ پلاتی‌پوس یک چهارم سکه آمریکایی اندازه دارد و در بین مجموعهای از فسیلهای سخت پوستان شامل فسیل انواع میگوها یافت شده است و یک شاخه جدید در درخت تکاملی خرچنگ ها ایجاد کرده است.

شکل عجیب کالیکایمیرا با چشمهای عریض در نتیجه هتروکرونی (هتروکرونی (Heterochrony) به معنی یک تغییر توسعه‌ای در زمان‌بندی و سرعت حوادث است که منجر به تغییر اندازه و شکل بدن می‌شود)، است. برای مثال درباره هتروکرونی در سایر جانداران می توان به رشد بیشتر جمجه برخی انسانها با رشد بزرگ جمجمه در کودکی و یا گردن کشیده زرافه ها که در آن به مهره ها اجازه داده می شود تا کشیده شوند، اشاره کرد.

کشف فسیل گونه منقرض شده خرچنگ پلاتی‌پوس

هتروکرونی در کالیکایمیرا سبب ایجاد چشمهای مرکب بزرگ، عدم وجود کاسه چشم، چنگال خم، قطعات دهانی پا مانند، دم قابل مشاهده، و بدن طویل در بزرگسالی شده است. این نه تنها بسیار جالب به نظر می رسد بلکه با حفظ توانایی راه رفتن در آب، آنها اولین گونه بندپایان بعد از عقربهای دریایی هستند که در انقراض پرمین-تریاس در ۲۵۰ میلیون سال قبل از بین رفتند.

خاویر لوکی میگوید: کالیکایمیرا پرپلکسا آنقدر منحصربفرد و عجیب است که می توان آن را پلاتیپوس دنیای خرچنگها در نظر گرفت. این نشان می دهد که اشکال جدید چگونه تکامل مییابند و با گذشت زمان بسیار متفاوت میشوند. ما معمولا از خرچنگ ها به عنوان حیوانات بزرگ با پوسته پهن، پنجه قوی، چشم کوچک، و یک دم کوچک در زیر بدن یاد میکنیم. ولی کالیکایمیرا همه این ویژگیها را رد می کند و باعث میشود تا ما دوباره به مسئله تکامل خرچنگها نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.