۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

اقیانوس‌های امروزی می‌توانند محل خطرناکی برای انسان باشند زیرا در آن انواع ماهیان گوشت‌خوار، نهنگ، انواع هشت پاها و کوسه‌ها زندگی می‌کنند. با این حال، بدون توجه به آنچه که در اعماق اقیانوس‌ها پیدا کنیم هیچ کدام به اندازه موجودات دریایی ماقبل تاریخ ترسناک نیستند. مانند کوسه‌های غول پیکر و نهنگ‌های گوشت‌خوار عظیم الجثه که برای بسیاری از این هیولاها انسان تنها یک غذای مختصر است. در این نوشتار ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده ماقبل تاریخ از جمله مگالدون که از جمله مخوف‌ترین کوسه‌های تاریخ است بررسی می‌شوند، در ادامه با ما همراه باشید. 

۱۰- مگالدون 

۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مگالدون (Megalodon) نمونه بسیار خوبی از این لیست است. این کوسه‌های ماقبل تاریخ به اندازه یک اتوبوس بودند، حتی تصور آنها نیز بسیار دشوار است. اندازه متوسط مگالدون‌ها ۱۰٫۵ متر تخمین زده می‌شود اما گونه‌هایی مانند کارکاروکلیس مگالدون (Carcharocles megalodon) نزدیک به ۱۸ متر طول داشتند. با درنظر گرفتن بزرگ‌ترین کوسه‌هایی که امروزه زندگی می‌کنند مانند کوسه‌های سفید با ۶ متر طول و کوسه نهنگ (Whale shark) با ۱۲ متر طول، کارکاروکلیس مگالدون‌ها تقریباً بزرگ‌ترین کوسه‌های تاریخ بوده‌اند.

یک مگالدون‌ نر بالغ دارای وزن ۱۲٫۶ تا ۳۳٫۹ تن و مگالدون ماده نیز ۲۷٫۴ تا ۵۹٫۴ تن وزن داشته است. با توجه به  مقدار وزن، نرها می‌توانستند ۱۰٫۵ تا ۱۴٫۳ متر و ماده‌ها ۱۳٫۳ تا ۱۷ متر طول داشته باشند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ برروی نسبت اندازه کوسه‌ و سرعت آنها انجام گرفت، تخمین زده شد که مگالدون ۱۸ کیلومتر در ساعت سرعت داشته است. این بدان معناست که وزن بدن آنها به طور متوسط ۴۸ تن بود که این اندازه با سایر موجودات آبی دیگر مانند نهنگ باله (با سرعت ۱۴٫۵ تا ۲۱٫۵ کیلومتر در ساعت) از نظر اندازه سازگار است.

مگالدون (Megalodon)

مگالدونها ۲۵ تا ۱٫۵ میلیون سال پیش می‌زیستند و در بهترین حالت ۴۰ میلیون سال پس از آخرین دایناسورها ظاهر شدند. از سوی دیگر، این بدین معناست که انسانها احتمالا در دوره آنها وجود داشتند. مگالدونها در اقیانوس‌های گرم آخرین دوره عصر یخبندان در پلئیستوسن شناور بودند، از این رو به احتمال زیاد با کاهش ذخایر غذایی منقرض شدند.

بیشتر بخوانید: آیا ابرنواخترها باعث انقراض مگالدون‌ها شدند؟

۹- لیوپلورودون 

لیوپلورودون (liopleurodon)

 اگر یک آکواریوم پارک ژوراسیک داشته باشیم که جاندارانی از دوره ژوراسیک در آن وجود داشته باشند لیوپلورودون (liopleurodon) قطعاً یکی از آنها خواهد بود. درباره طول واقعی این جاندار تردیدهایی وجود دارد برخی آن را ۶ متر تخمین می‌زنند که ۱٫۵ متر از آن شامل سر این جانور می‌شود.

دانشمندان برای درک بهتر این جانور یک ربات کوچک شبیه سازی کردند. گرچه سرعت آنها باور نکردنی بنظر می‌رسید ولی آنها فوق العاده سریع بودند. آنها همچنین قادر بودند همانند کروکودیل‌ها بسیار سریع بوده و در کمترین زمان ممکن طعمه خود را شکار کنند.

۸- باسیلوسوروس 

 باسیلوسوروس (Basilosaurs)

از نام و ظاهر آنها به نظر می‌رسد که خزنده باشند ولی آنها نوعی نهنگ بودند. باسیلوسورس (Basilosaurus) اجداد درنده نهنگ‌های امروزی بود و با ۱۵ تا ۲۵ متر طول از کرتاسه تا انتهای ائوسن (۱۵ میلیون سال قبل) می‌زیستند. با طول زیاد و حرکت مارپیچی، آنها نزدیک‌ترین گونه به مارها بودند. تصور کنید در حال شنا در دریا هستید ناگهان با یک جاندار ۲۵ متری مواجه می‌شوید، حتی تصور چنین هیولایی نیز ترسناک است. شواهد فیزیکی نشان می‌دهند که باسیلوسورس‌ها برخلاف نهنگ‌های امروزی توانایی ردیابی و شنا در عمق را نداشتند.

۷- جکلیوپتروس رنانی 

جکلیوپتروس رنانی (Jaekelopterus rhenaniae)

جکلیوپتروس رنانی (Jaekelopterus rhenaniae) یا عقرب دریایی با ۲٫۵ متر طول بزرگ‌ترین سخت پوست بوده است. اکثر ما از مورچه‌ها و عنکبوت‌های بزرگ و عجیب و غریب می‌ترسیم حال تصور کنید وقتی با یکی از آنها روبرو شوید چه عکس العملی خواهید داشت.

جکلیوپتروس رنانی (Jaekelopterus rhenaniae)

این جانوران در دوره پرمین می‌زیستند و پیش از دایناسورها در انقراض گروهی پرمین-تریاس منقرض شدند (کشف علت بزرگترین انقراض تاریخ زمین)، البته تعداد کمی از این خرچنگهای ماقبل تاریخ زنده ماندند که خرچنگهای نعل اسبی نمونه‌ای از آنها است. شواهدی وجود ندارد که بتوان گفت عقرب‌های دریایی سمی بودند اما ساختار دم آنها شبیه به عقرب‌های امروزی بوده که احتمال سمی بودنشان زیاد است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

۶- مائوسوروس  

مائوسوروس (Mauisaurus) 

نام گذاری مائوسوروس (Mauisaurus) از نام مائوری خدای قبیله موآی در جزایر نیوزلند گرفته شده است. طول گردن مائوسوروس ۱۵ متر بوده که همراه با دایناسورهای ساروپود بیشترین طول را در بین جانداران زمان خود داشته است. طول کلی این جانور ۲۰ متر بود و بخاطر داشتن مهره‌های زیاد در گردن انعطاف پذیری بالایی داشته است.

مائوسوروس (Mauisaurus) 

مائوسوروس در دوران کرتاسه می‌زیست که برای در امان ماندن از ولوسراپتوس (Velociraptors) و تیرانوسوروس (Tyrannosaurs) مجبور به زندگی در دریا شده است. دیرینه شناسان می‌گویند محیط زیست مائوسوروس محدود به اطراف نیوزلند بوده که این نشان می‌دهد مناطق نزدیک به استرالیا محیط بسیار خطرناکی بوده‌اند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ بیماری که بر دایناسورها تاثیر داشتند

۵- دانکلوستیوس 

دانکلوستیوس (Dunkleosteus)

دانکلوستیوس (Dunkleosteus) هیولایی گوشت‌خوار با طول ۹ متر که در اواخر دوره دوونین (۳۵۸ تا ۳۸۲ میلیون سال پیش) می‌زیست و قبل از ظهور اولین دایناسورها منقرض شد.

آنها به جای دندان همانند لاکپشتها یک برآمدگی استخوانی داشتند. تخمین زده می‌شود که فک آنها هنگام گاز گرفتن نیرویی برابر با ۳٫۵ تن (۸۰۰۰ پوند) در هر اینچ مربع وارد می‌کرد، که باعث می‌شد همراه با تمساح‌ها و دایناسوری به نام تیرکس دارای قویترین آرواره‌ها باشند. براساس شواهد به دست آمده از جمجمه، فک این جانور در یک پنجاهم ثانیه باز و بسته می‌شد که همانند یک گیوتین عمل می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

۴- کرونوسوروس

کرونوسوروس (Kronosaurus)

کرونوسوروس (Kronosaurus) یک پلیوسور گردن کوتاه است که همانند لیوپلورودون ظاهری کشیده دارد و در دوره کرتاسه می‌زیست. طول کرونوسوروس به ۹ متر می‌رسید، طول سر این جانور ۲٫۵ متر بود و آرواره بزرگی داشت، طول دندانهای بزرگ این جانور نیز به ۲۷ سانتیمتر می‌رسیده است.

کرونوس نام یکی از پادشاهان تایتانها در یونان باستان است و نامگذاری این جانور بر اساس آن انجام شده است. یک کرونوسوروس می‌توانست یک انسان بالغ را بخورد در حالیکه هنوز برای غذای بیشتری جا داشت. از آنجایی که باله آنها بسیار شبیه به لاک پشت‌های دریایی امروزی است گفته می‌شود که آنها نیز در ساحل تخم گذاری می‌کردند.

۳- هلیکوپریون 

هلیکوپریون (Helicoprion)

هلیکوپریون (Helicoprion) نوعی کوسه ماقبل تاریخ بود که در دوره پرمین تا تریاس (حدود ۲۷۰ میلیون سال پیش) می‌زیست. طول این کوسه به ۴٫۵ متر می‌رسید و در فک پایین آن یک ردیف دندان همانند چرخ دنده وجود داشت. چیزی بین اره چرخشی و کوسه، هنگامی که این دو با هم ترکیب شوند خطرناک‌ترین شکارچی زمین حاصل خواهد شد.

بر اساس دندانها می‌توان گفت که آنها قطعا گوشتخوار بودند، اما درباره جای‌گیری آنها تردیدهایی وجود دارد که آیا دندان‌ها همانطور که در تصویر نشان داده شده در مقابل دهان قرار داشتند، یا در پشت دهان که در اینصورت باید رژیم غذایی نرم‌تری داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: انقراض‌های دسته جمعی و بزرگ تاریخ زمین

۲- لیویاتن ملولای 

لیویاتن ملولای (Livyatan melvillei)

لیویاتن ملولای (Livyatan melvillei) چیزی بین نهنگ‌ قاتل و نهنگ اسپرم امروزی بود که در اواخر دوره میوسن (۱۱ میلیون سال قبل) می‌زیست. این جانور ماقبل تاریخ با طول ۱۳ تا ۱۷ متر، نهنگ غول پیکری بود که سایر نهنگ‌ها را می‌خورد. آنها با ویژگی‌های مشابه نهنگ‌های امروزی و دندان‌های قدرتمند در آبهای تیره توانایی زیادی برای زندگی داشتند.

نامگذاری آن بر اساس لیویاتن هیولای دریایی برگرفته از انجیل و ملولای از نام هرمن ملولای (Herman Melville) نویسنده موبی دیک گرفته شده است. 

۱- سفره ماهی غول پیکر 

سفره ماهی غول پیکر (Giant Stingray)

این جانور ۵ متر طول داشت و با داشتن یک نیش ۲۵ سانتیمتری با سم نوروتوکسین (neurotoxin) در قسمت تحتانی بدن خود به اندازه‌ای قدرتمند بود که می‌توانست تمام افراد یک قایق را بکشد. آنها چند میلیون سال پس از دایناسورها منقرض شدند، اما یک گونه سفره ماهی مشابه آنها اکنون در آبهای رودخانه مکونگ استرالیا زندگی می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند 

منبع toptenz
مطالب مشابه
6 نظر
  1. f می گوید

    هرموقع اینجور مطالبو میخونم خودمو در مقابل عظمت خداوند قادر یه ذره ناچیز میبینم

  2. سید علی حسینی می گوید

    تبارک الله احسن اخالقین

  3. شاهرخ می گوید

    ببینید مادر طبیعت با همکاری خورشید چ موجوداتی خلق کرده ! شگفت انگیزه . کاش آمدن فرازمینها را هم در قید حیات شاهد باشیم . امیدوارم تعدادی مگادولون در اقیانوس آرام هنوز باقی باشد

    1. mmd می گوید

      آره داش اگه باشن خیلی تمیز به گ*ا میریم

  4. جواد می گوید

    جالب بود باتشکر

  5. ناشناس می گوید

    چرا یکی مازاسورس رو قرار ندادههههه بزرگترین موجودی که تا به حال روی کره ی زمین بودههههههه خیلی خیلی بزرگتر از این انتر هایی که تو لیسته بابا ۲ برابر بزرگ تر از وال آبی لعنتیا دو برابر سرعت شنا و کلا دو برابر بیشتر هر موجود زنده ای تو دریا رو به گ.ا میده😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.