۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

میگو-ماهی مرکب آنومالوکاریس، ایزوتلوس رکس، سنجاقک غول پیکر مگانوروپسیس، حلزون غول پیکر کامپانیل، عقرب دریایی جکلیوپتروس، عقرب پولمونوسکورپیوس، کامروسراس، صدپای غول پیکر آرتروپلئورا از جمله بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ هستند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Listverse، تقریباً همه از عنکبوت‌ها می‌ترسند، اما مطمئن باشید که آنها نیز از شما می‌ترسند. هیچ چیز شبیه احساس ناخوشایند مشاهده حشرات کوچک که روی بازوی انسان حرکت می‌کنند یا دیدن یک صدپا (Centipede) در کفش نیست. اما اگر آن صدپا ۱ متر طول داشته باشد چه می‌شود؟ صدها میلیون سال پیش، چنین هیولایی در زمین دیده می‌شدند. در این مطلب به بررسی ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ که در زمین راه می‌رفتند یا شاید بهتر است بگوییم می‌خزیدند، می‌پردازیم.

۱۰- میگو-ماهی مرکب زیردریایی

۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

آنومالوکاریس کانادنسیس (Anomalocaris canadensis) ترکیب عجیبی از ماهی مرکب و میگو بود که ۱ متر طول داشته و دهانش پر از دندان‌های تیغه‌ای بود. فسیل‌های کشف شده از این موجود در چین نشان می‌دهند که این بندپای بزرگ زیردریایی حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. این حشره ماقبل تاریخ احتمالاً با استفاده از مجموعه دندان‌های عجیب و غریب و کشنده خود از سخت پوستان کوچکتر تغذیه می‌کرد؛ آرواره‌های قدرتمند این موجود برای گرفتن طعمه‌های بزرگ طراحی شده بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار ماقبل تاریخ زنده که میلیون‌ها سال است در زمین زندگی می‌کنند

۹- ایزوتلوس رکس

ایزوتلوس رکس

ایزوتلوس رکس (Isotelus rex) با طول ۶۰ سانتیمتر احتمالاً بزرگترین تریلوبیت شناخته شده است، بندپایی که در کف دریا به جستجوی غذا پرداخته و در دوران اردوویسن، حدود ۴۴۳-۴۸۵ میلیون سال پیش می‌زیسته است. این تریلوبیت با یک پوسته ضخیم، قطعات مختلف بدن و چشمان مرکب به شدت شبیه به یک خرچنگ نعل اسبی بسیار بزرگ است. ایزوتلوس رکس و سایر تریلوبیت‌ها موجوداتی نسبتاً ساده و سازگار بودند که حدود ۳۰۰ میلیون سال در کف دریاهای زمین زندگی کردند. 

۸- سنجاقک غول پیکر

سنجاقک غول پیکر

مگانوروپسیس پرمینا (Meganeuropsis permiana) یکی از حشرات بزرگ ماقبل تاریخ بود که در دوره پرمین و در حدود ۲۸۳–۲۹۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است، بدون شک این سنجاقک (Dragonfly) شایسته نام اژدها بود (نام سنجاقک در انگلیسی از دو کلمه dragon و fly تشکیل شده و منظور از اژدها همان dragon ابتدای نام آن است). این سنجاقک غول پیکر یکی از بزرگترین حشراتی است که تا به حال زندگی کرده است؛ طول بال‌های آن می‌توانست از ۶۰ سانتیمتر فراتر رفته و بدن آن تا ۴۰ سانتیمتر رشد کند. بخاطر اندازه بسیار بزرگ مگانوروپسیس پرمینا محققان تصور می‌کنند که این حشره غول پیکر از جاندارانی هم اندازه قورباغه‌ها و سنجاب‌های امروزی تغذیه می‌کرده است. دانشمندان اعتقاد دارند که به علت تغییرات اکسیژن جو زمین در میلیون‌ها سال پیش این جانور منقرض شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

۷- حلزون غول پیکر

حلزون غول پیکر

بزرگترین حلزون امروزی، حلزون غول پیکر آفریقایی است که طول آن به ۱۸ سانتیمتر می‌رسد و یک صدف ۹ سانتیمتری دارد. حال در مقایسه با نمونه امروزی حلزون کامپانیل جایگانتوم (Campanile giganteum) با طول ۶۰ سانتیمتر تصور می‌شود که یکی از بزرگترین حلزون‌هایی است که تاکنون در زمین زیسته است. این حلزون ماقبل تاریخ ۵۰ میلیون سال پیش (دوره ائوسن) در فرانسه امروزی در کف اقیانوس می‌زیست.

۶- عقرب دریایی هیولا

۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

اولین فسیل جکلیوپتروس رنانی (Jaekelopterus rhenaniae) در سال ۲۰۰۷ در آلمان کشف شد. اکنون می‌دانیم که این عقرب دریایی با طول نزدیک به ۲٫۵ متر واقعاً یک هیولا بود به گونه‌ای که طول هر یک از چنگال‌های آن بیش ۴۶ سانتیمتر طول داشت. این عقرب دریایی غول پیکر که به اندازه یک تمساح بود قطعاً یک شکارچی به حساب می‌آمد. جکلیوپتروس رنانی در دریاهای دوره پرمین (۲۵۰ میلیون سال پیش) می‌زیست و پیش از دایناسورها در انقراض گروهی پرمین-تریاس منقرض شد (کشف علت بزرگترین انقراض تاریخ زمین).

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

۵- عقرب قاتل خشکی

عقرب قاتل خشکی

پولمونوسکورپیوس کرکتوننسیس (Pulmonoscorpius kirktonensis) گونه دیگری از عقرب‌های ماقبل تاریخ بود که در خشکی زندگی می‌کرد. تصور بر این است که این عقرب با طول ۶۰ سانتیمتر در دوره کربونیفر (۳۴۰ میلیون سال پیش) می‌زیسته است. این حشره با وجود اینکه نیش بسیار قدرتمندی داشت اما از حشرات کوچک‌تر تغذیه می‌کرد. 

۴- کامروسراس

کامروسراس

بقایای فسیلی جزئی باقیمانده از پوسته‌های کامروسراس (Cameroceras) نشان می‌دهند که طول این حشره غول پیکر به ۹ متر می‌رسیده است. کامروسراس احتمالاً بزرگترین شکارچی دریایی اردوویسین میانی (۴۲۵-۴۷۰ میلیون سال پیش) بوده است. این جانور که جزو سفالوپودها (سرپایان) به حساب می‌آید در قسمت‌های عمیق دریا برای شکار کمین می‌کرد. کامروسراس تقریباً نابینا بود و مانند نزدیکترین خویشاوند امروزی خود یعنی ناتیلوس تنبل بود.

بیشتر بخوانید: انقراض‌های دسته جمعی و بزرگ تاریخ زمین

۳- صدپای غول پیکر یوفوبریا

یوفوبریا (Euphoberia) در شکل و رفتار شباهت زیادی به صدپای‌های امروزی داشت، اما با این تفاوت که طول آن بیش از ۹۰ سانتیمتر بود. فسیل‌ این حشرات غول پیکر ماقبل تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی یافت شده است و قدمت آنها به دوره کربونیفر، در حدود ۳۲۳ تا ۲۹۸ میلیون سال پیش می‌رسد. صدپای‌های امروزی که طولشان به ۲۵ سانتیمتر می‌رسد، می‌توانند به پرندگان، مارها و خفاش‌ها صدمه بزنند، با این حساب تصور کنید که نسخه ۹۰ سانتیمتری آنها چه کارهایی می‌توانست انجام دهد.

۲- صدف غول پیکر

صدف غول پیکر

پلاتی‌سراموس پلاتینوس (Platyceramus platinus) یک حشره نبود زیرا طول بیش از ۳ متر آن، بیشتر از آن است که از نظر فنی بتواند یک حشره باشد. پلاتی‌سراموس یکی از بزرگترین دوکفه‌ای‌هایی است که تاکنون در اقیانوس‌های زمین و در دوره کرتاسه زیسته است. در مقایسه با دوکفه‌ای‌هایی غول پیکر امروزی (که بسیار بزرگ هستند) پلاتی‌سراموس می‌توانست تا بیش از دو و نیم برابر نمونه‌های امروزی با وزن احتمالاً بسیار سنگین‌تر باشد.

۱- صدپای غول پیکر آرتروپلئورا

صدپای غول پیکر آرتروپلئورا

آرتروپلئورا (Arthropleura) اجداد صدپاها و هزارپاهای امروزی به حساب می‌آید، حشره غول پیکر که طولش به ۲٫۴ متر می‌رسید. این حشره آنقدر بزرگ بود که علی‌رغم اینکه یک بی‌مهره بود شکارچیان بسیار کمی داشته و فسیل آن جزو بزرگترین گونه‌های بی‌مهرگان است که تاکنون کشف شده است. آرتروپلئورا در حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش از دوره کربنیفر تا اوایل دوره پرمین در آمریکای شمالی و اسکاتلند امروزی زندگی می‌کرد. به طرز عجیبی علی‌رغم اینکه این حشره شبیه به یک هیولا به نظر می‌رسید اما بقایای فسیلی معده آن نشان داده کاملاً گیاهخوار بوده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند 

مطالب مشابه
4 نظر
  1. یاسین می گوید

    من درباره همه ی موجودات ماقبل تاریخی خوندم و عالی بود اما بهتر بود می نوشتین ۱۰ مورد از بزرگترین بندپاهای ماقبل تاریخ چون آنومالوکاریس و پولمونواسکورپیوس کیرکتوننسیس و آتروپلورا و جکلوپتروس رنانی سخت پوست بودن و کامروسراس حشره نبود بندپا بود ولی حشره نبود .

    1. محمد می گوید

      کاملا درسته. نه تنها فقط حشرات نیستند بلکه طیف وسیعی از انواع بندپایان شامل حشرات، سخت پوست‌ان، هزارپایان و عنکبوتیان نیز حضور دارن. همچنین چند نمونه از نرم تنان که حتی جزو بندپایان هم نیستند ولی به اشتباه حشرات گفته شدن

  2. فرزاد می گوید

    عالی بود دست شمار در د نکنه …. ..

    1. مدیریت می گوید

      نظر لطف شماست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.