دیکین‌ سونیا با ۵۵۸ میلیون سال سن قدیمی‌ترین جاندار زمین

مولکول‌های چربی کشف شده در فسیلی به نام دیکین‌سونیا نشان می دهد که این موجود ۵۵۸ میلیون سال قبل روی زمین می‌زیسته و اولین عضو شناخته شده در قلمرو حیوانات محسوب می‌شود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ایندیپندنت، دیکین‌سونیا (Dickinsonia) فسیل مربوط به موجودی است که ۵۵۸ میلیون سال قبل و در اوایل دوران کامبرین روی زمین زندگی می‌کرده است. اشکال حیات مربوط به این دوره احتمالا موجوداتی چندسلولی بودند؛ اما هویت دقیق آنها ناشناخته باقی مانده و دانشمندان طی ۸ دهه گذشته، به دنبال رمزگشایی از اسرار این موجود بودند.

پیش از این دانشمندان عنوان کرده بود که دیکین‌ سونیا با طول حدود یک متر، می‌تواند قارچ یا آمیب‌ غول‌پیکر باشد. اما نتایج آزمایش‌های صورت گرفته روی یک فسیل که در منطقه‌ای در شمال‌غرب روسیه کشف شد، نشان داد که دیکین‌سونیا یکی از اولین حیواناتی است که روی زمین می‌زیسته است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار ماقبل تاریخ زنده که میلیون‌ها سال است در زمین زندگی می‌کنند

گروهی از دانشمندان استرالیایی، روسی و آلمانی با حفاری و بررسی مولکول‌های چربی (کلسترول) در این فسیل به نتایج بسیار قابل‌توجهی دست پیدا کردند. در کنار سطوح بالای کلسترول، فسیل دیکین‌ سونیا فاقد نشانگرهای شیمیایی مرتبط با قارچ‌ها بود. به گفته دانشمندان، بدن بیضی‌شکل این موجود با ساختاری رگه‌دار، ظاهری شبیه عروس دریایی دارد. این حیوان منقرض‌شده احتمالا در دریاهای کم‌عمق گرم در کنار سایر موجودات دوره ادیاکاران زندگی می‌کرده است.

دیکین‌ سونیا با 558 میلیون سال سن قدیمی‌ترین حیوان جهان

در فسیل‌هایی که پیش از این کشف شده بودند، موجوداتی متعلق به ۵۴۱ میلیون سال قبل شناسایی شده بود که شامل کرم‌ها، قارچ‌ها، و سایر گروه‌ها بودند، اما این کشف جدید نشان می‌دهد که پیش از آنها، دیکین‌سونیا می‌زیسته‌اند.

اگرچه دیکین‌سونیا به عنوان قدیمی‌ترین حیوان شناخته‌ می‌شود، با این حال به اعتقاد برخی دانشمندان، موجودات دیگری  مثل موجود حلزون‌ مانند کیمبرلا (Kimberella) یا کرم‌ مانند هلمنتوئیدیکنیتس (Helminthoidichnites) قدمتی بیشتر از دیکین‌سونیا دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.