زنده شدن سلولهای ماموت پشمالوی ۲۸۰۰۰ ساله

دانشمندانی از ژاپن و روسیه سلولهای ماموت پشمالوی ۲۸۰۰۰ ساله با نام یوکا را زنده کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Techtimes، در این تحقیق که توسط پروفسور اکیرا آیریتانی (Akira Iritani) زیست شناس دانشگاه کیندای رهبری میشد، تیم محققان با انجام روند انتقال هسته سلولهای ماموت پشمالو را فعال کردند.

اگر چه تیم مطالعاتی سلولهای ماموت پشمالو را دوباره بیدار کردند اما مطالعه فاقد ابزار مناسب برای القاء تقسیم سلولی است که در بازسازی ماموت و یا ترکیب ماموت-فیل لازم است. دانشمندان می توانند با استفاده از تجهیزات پیشرفته و نمونه های خوب حفظ شده به طور بالقوه از دیانای ماموت استفاده کنند تا آنها را به تخمکهای فیل تبدیل کنند که می تواند باعث ایجاد هیبرید شود.

کی میاموتو (Kei Miyamoto) یکی از محققان دانشگاه کیندای در واکایاما ژاپن، گفت: یکی از رویاهایش این است که تحقیق را به سمت تقسیم سلولی منتقل کند. میاموتو میگوید که این تیم قادر به استفاده از جنین موش در مطالعه بود، اما به دلیل پیامدهای اخلاقی در حال حاضر هیچ برنامه ای برای تکرار آزمایش با جنین فیل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: امکان بازگرداندن دایناسورها به زندگی

بیدار کردن سلولهای ماموت باستانی

نمونه ماموت خوب حفظ شدهای که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت یوکا نام دارد و هفت سال پیش در سیبری کشف شده است. پروفسور آیریتانی و تیم او ۸۸ ساختار هسته از بافت عضله ماموت پشمالو جمع آوری کردند، پس از آن آنها این ساختارها را به تخمکهای موش اضافه کردند که سبب شبیه سازی رشد و نمو جنین در موشهای ماده شد.

برای دیدن اینکه سلولهای ماموت چگونه واکنش نشان می دهند، آیریتانی از روش تصویربرداری زنده سلولی استفاده کرد. اگرچه دیانای ماموت کمکی به تقسیم سلولی نکرد آزمایش فعال کردن سلول، بازسازی دوکی (spindle assembly) نام دارد که در آن دی‌ان‌ای به چندین ساختار دوکی متصل میشود. این فرآیند قبل از تقسیم سلول پدر و مادر اتفاق میافتد. 

.

بیشتر بخوانید: کشف یک تاج ۵۰۰۰۰ هزار ساله و از جنس عاج ماموت در غاری در سیبری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.