کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

گروهی از دانشمندان در یک مطالعه جدید و بحث برانگیز تصاویری از قارچ‌های سیاره مریخ منتشر کرده‌ و ادعا میکنند که در سطح این سیاره حیات وجود دارد.

به گزارش علمی‌ها به نقل از دیلی‌ میل، تصاویر گرفته شده توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا نشان می دهد که در سطح این سیاره ناپایدار قارچ در حال رشد است. ادعای مطرح شده از قارچ‌ها هنوز توسط ناسا تأیید یا رد نشده است. این تحقیق ۱۵ تصویر را به عنوان شواهدی از جلبک ها، گلسنگها و قارچ های مریخ ارائه کرده است.

اگر شواهد عکاسی این کشف تایید شود، احتمالا درک ما را درباره مریخ و زندگی خارج از زمین تغییر خواهد داد.

دکتر رجینا داس (Regina Dass) از گروه میکروب شناسی دانشکده علوم زیستی هند و از نویسندگان این مقاله میگوید: هیچ ساختار زمین شناسی یا غیرارگانیسمی بر روی زمین وجود ندارد که بتواند صدها ساختار رسوبی را با شکل قارچ، ساقههای قارچ، گرده افشانی و هاگ در اطراف آن تولید کند.

کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

اینکه که چرا زندگی در سطح مریخ ممکن است وجود داشته باشد نامشخص است اما امکان دارد شرایط برای زندگی زیرسطحی بهتر از سطح این سیاره باشد.

کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

این مقاله در مجله زیست ستاره شناسی (Journal of Astrobiology) و علوم فضایی (Space Science Reviews) به چاپ رسیده است. یک پژوهش جنجالی و بحث برانگیز مانند این باید توسط کارشناسان جامعه علمی بررسی می شود.

ویراستاران این مجله می گویند که ۶ دانشمند مستقل و هشت ویراستار ارشد به منظور بررسی این مطالعه استخدام شدند. تعداد ۱۱ ناشر مقاله را برای اصلاح فرستاده و ۳ مورد نیز آن را رد کردند. سایر اساتید علمی نیز توضیح جایگزینی پیشنهاد داده و می گویند که امکان دارد این نمونه ها هماتیت (یک نوع اکسید آهن) باشند. مجله نیز اعلام نمود که شواهد اثبات نشده است و هیچ اثری از زندگی در مریخ وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آبهای شور مریخ می تواند اکسیژن کافی برای حیات داشته باشد

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.