سبکترین روبوزنبوری که با سلولهای خورشیدی پرواز می کند

محققان دانشگاه هاروارد یک ربات کوچک زنبور ساختهاند که بدون نیاز به سیم و باتری و فقط بوسیله سلولهای خورشیدی کوچک پرواز میکند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، پژوهشگران هاروارد قبلاً روبوزنبوری (Robobee) ساخته بودند که به صورت خودکار میتوانست پرواز کند سپس یاد گرفته بود که شنا کند و از آب دوباره به بیرون آید. اما این ربات برروی خود باتری نداشت و باید بوسیله سیم به منبع تغذیه وصل میشد، اما اکنون محققان به جای سیم بر روی این ربات سلولهای خورشیدی کوچک نصب کردهاند. الیزابت فارل هلبیلینگ (Elizabeth Farrell Helbling) و نواح جفریس (Noah T. Jafferis) به مدت شش سال بر روی پروژه ربات زنبور کار کردهاند.

جفریس میگوید: تغییر از دو به چهار بال، همراه با تغییرات قابل ملاحظه نسبت محرک و نسبت انتقال باعث شد تا این وسیله کارآمدتر شود که سبب برخاست آسان شد و ما را قادر ساخت تا بدون نیاز به قدرت بیشتر همه چیز را بر روی آن قرار دهیم.

کوچکترین سلولهای خورشیدی تجاری در دسترس با نام PV که فقط ۱۰ میلی گرم وزن دارند قادر به تامین انرژی کافی برای پرواز ربات از نور خورشید نبودند، به همین علت محققان انرژی سه خورشید را با استفاده از چراغهای هالوژن شبیه سازی کردند.

سبکترین روبوزنبور با سلول خورشیدی

سلولهای خورشیدی ۳ سانتیمتر بالاتر از بالها قرار میگیرند و به یک پنل الکترونیک متصل میشوند که زیر روبوزنبور آویزان است. این پرنده کوچک نیاز به ۱۲۰ میلیوات قدرت دارد تا در هوا معلق بماند به همین علت کار پنل آویزان این است که ولتاژ پایین آرایه خورشیدی را به قدرت کافی برای کنترل فعال کنندهها تبدیل کند.

مدل اصلاح شده روبوزنبور فقط ۲۵۹ میلی گرم وزن دارد که کمتر از وزن یک گیره کاغذ است، این ربات کوچک ترین ربات ساخته شده نیست اما سبک ترین ربات است. اولین پرواز کوتاه بود و اساسا فقط به بالا و طرفین و به سمت نور بود. تا زمانی که محققان نور چراغها را خاموش کنند ربات میتواند با اطمینان پرواز کند، قدم بعدی نصب سیستمهای کنترل خودکار است.

بیشتر بخوانید: تامین نیروی ربات‌ها با دانه ذرت

منبع newatlas
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.