کشف یک ستاره شبیه به قطره اشک در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری

دانشمندان یک ستاره بسیار کمیاب در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که شبیه به قطره اشک بوده و در یک طرف خود تپش دارد. جرم این ستاره تقریباً ۱٫۷ برابر جرم خورشید است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این ستاره منحصر به فرد HD74423 نام دارد و در حدود ۱٫۷ برابر خورشید جرم دارد و با یک ستاره کوتوله قرمز همراه است. از آنجایی که مدار این اشیاء کیهانی بسیار به هم دیگر نزدیک است، کوتوله قرمز با کشش گرانشی خود تپش ستاره را تحریف می‌کند.

این الگوی تپش غیرعادی در یک طرف HD74423 به آن شکل عجیب و مشابه به قطره اشک داده است. ستاره‌های تپنده مدت زمان زیادی نیست که برای اخترشناسان شناخته شده‌اند، حتی خورشید خودمان نیز تپش خاص خود را دارد.

تیم تحقیقاتی که این ستاره را کشف کردند متشکل از دانشمندان استرالیایی و انگلیسی است، آنها می‌گویند: ستاره‌های جوان و پیر این تپش‌های ریتمیک را تجربه می‌کنند که می‌تواند در دوره‌های کوتاه یا طولانی و با سرعت‌های مختلف رخ دهد. تمام ستاره‌ها به جز HD74423 در تمام قسمت‌های خود تپش می‌کنند.

پروفسور دان کورتز (Don Kurtz) نویسنده مقاله از دانشگاه لانکشایر مرکزی در انگلیس گفت: از لحاظ نظری ما از دهه ۱۹۸۰ می‌دانستیم که چنین ستاره‌هایی باید وجود داشته باشند. وی در ادامه می‌گوید من نزدیک به ۴۰ سال است که به دنبال چنین ستاره‌ای هستم و بالاخره یکی را پیدا کردم.

از وقتی که دکتر سیمون مورفی (Simon Murphy) از دانشگاه سیدنی متوجه خواص شیمیایی عجیب و غریب HD74423 شد، این ستاره مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: برخلاف ستارگان مشابه، این یکی از نظر فلزی ضعیف است که این مسئله آن را به یک ستاره کمیاب داغ تبدیل کرده است.

اولین شواهد از وجود این ستاره از داده‌های عمومی ماهواره تس به دست آمد. پالس‌های منحصر به فرد به این خاطر است که این ستاره در یک سیستم دوتایی با یک کوتوله قرمز قرار دارد و هر دو جسم در اطراف یک مرکز جرم مشترک در حال گردش هستند. ستاره کوتوله آنقدر به HD74423 نزدیک است که با کشش گرانشی خود تپش ستاره را تغییر می‌دهد.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که قدرت پالس‌ها به زاویه‌ مشاهده ستاره بستگی دارد. دکتر دیوید جونز (David Jones) از اعضای تیم می‌گوید: همانطور که ستاره‌های دوتایی به دور یکدیگر می‌چرخند، ما قسمتهای مختلفی از تپش ستاره را می‌بینیم. گاهی اوقات ما طرفی را مشاهده می‌کنیم که به سمت ستاره همراه است، و گاهی اوقات طرف بیرونی ستاره را می‌بینیم.

با وجود این که این نخستین ستاره‌ای است که فقط یک در طرف خود تپش دارد، دانشمندان معتقدند که باید تعداد بسیار زیادی از این نوع ستاره‌ها وجود داشته باشند و انتظار می‌رود که ماهواره تس این ستاره‌های پنهان را پیدا کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین ستاره‌های آسمان

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.