سیاره نهم منظومه شمسی احتمالاً یک سیاه‌چاله قدیمی است

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان ادعا می‌کنند که سیاره نهم منظومه شمسی احتمالاً یک سیاه‌چاله کوچک و اولیه است که از اولین روزهای تشکیل جهان و بیگ بنگ باقی مانده است. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از nbcnews، اخترشناسان مدتهاست که احتمال می‌دهند یک سیاره اسرارآمیز معروف به سیاره ۹ (Planet 9) ممکن است در منظومه شمسی وجود داشته و به دور خورشید می‌چرخد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این جهان فرضی ممکن است سیاره نباشد، بلکه یک سیاه‌چاله به اندازه توپ بولینگ است که از اولین روزهای تشکیل جهان و بیگ بنگ باقی مانده است.

در این مقاله جدید که در سایت arXiv منتشر شده، دو دانشمند نظریه جدیدی را ارائه کرده‌اند که سیاهچاله اولیه (Primordial Black Hole) در ماورای نپتون نام دارد و احتمالاً بتواند اثر گرانشی غیرعادی در منظومه شمسی بیرونی را که برای اولین بار به فرضیه سیاره ۹ منجر شده است را توضیح دهد.

جیکوب شولتز (Jakub Scholtz) از نویسندگان این مقاله و از موسسه پدیدارشناسی فیزیک ذرات دانشگاه دورهام بریتانیا می‌گوید: برخلاف سیاه‌چاله‌ها که از بقایای ستاره‌های فروپاشیده تشکیل می‌شوند، سیاه‌چاله‌های اولیه بسیار ریز هستند و اندازه‌ای بین یک توپ بیس بال تا یک توپ بولینگ دارند.

اگرچه سیاه‌چاله‌های اولیه به طور مستقیم مشاهده نشده‌اند اما تصور می‌شود که آنها اندکی پس از بیگ بنگ ایجاد شدند، هنگامی که نوسانات چگالی در جهان اولیه بسته‌های کوچک و فوق متراکم از ماده را ایجاد کرد. جیمز اونوین (James Unwin) همکار این تحقیق و فیزیکدان نظری ذرات از دانشگاه ایلینویز شیکاگو می‌گوید: گاهی اوقات  گفته می‌شود که آنها یادگار بیگ بنگ هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شی غیرسیاره‌ای در منظومه شمسی

اونوین و شولتز می‌گویند که چنین پدیده‌ای می‌تواند مدارهای عجیب اشیاء فرانپتونی را توضیح دهد، این اشیاء فضایی شامل سیارک‌ها و دنباله‌دارها در منطقه‌ای از منظومه شمسی موسوم به کمربند کویپر (Kuiper Belt) هستند که در ماواری سیاره نپتون قرار دارند. اشیاء کمربند کویپر در مسیر بیضوی به دور خورشید می‌چرخند که به عقیده دانشمندان این پدیده تحت تأثیر میدان گرانشی یک سیاره با جرم ۱۵ برابر زمین در منظومه شمسی بیرونی قابل توضیح است.

اما تاکنون این سیاره نهم مشاهده نشده است. شولتز می‌گوید نظریه سیاه‌چاله اولیه و کهن می‌تواند روشهای جدیدی را برای کشف این شیء اسرارآمیز در منظومه شمسی بیرونی ایجاد کند. به عقیده شولتز در این مرحله صحبت کردن درباره این شیء برای هرکسی دشوار است. ما هرگز سیاره‌ای که در دوردست می‌چرخد و به سیاره نهم مشهور است را ندیده‌ایم یا حتی سیاه‌چاله اولیه نیز ندیده‌ایم.

محققان پیشنهاد می‌کنند که این سیاه‌چاله اولیه توسط میدان گرانشی خورشید در منظومه شمسی گرفتار شده است. محققان می‌‌گویند که اگر سیاه‌چاله‌ای فراتر از نپتون وجود داشته باشد احتمالاً توسط هاله‌ای متراکم از ماده تاریک احاطه شده است، ماده تاریک نوعی ماده نامرئی است که تصور می‌شود ۲۷ درصد از کل جهان را تشکیل داده است.

به عقیده این پژوهشگران احتمالاً بتوان تشعشعات رادیویی حاصل از برخورد ذرات ماده تاریک با سایر ذرات در مجاورت این ماده را تشخیص داد. اونوین می‌گوید: این ذرات به زمین می‌رسند و احتمالاً بتوان آنها را توسط ابزارهایی نظیر تلسکوپ فرمی (Fermi telescope) مشاهده کرد.

کنستانتین باتیجین (Konstantin Batygin) اخترشناس موسسه فناوری کالیفرنیا که به همراه میک براون (Mike Brown) در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار وجود سیاره ۹ را پیشنهاد کردند، می‌گوید: نظریه سیاه‌چاله کهن قابل بسط است اما کاملاً غیرمحتمل نیست.

.

بیشتر بخوانید: منظومه شمسی چیست؟ راهنمای اشیائی که به دور خورشید می‌چرخند

مطالب مشابه
2 نظر
  1. رستا می گوید

    من یک اخترفیزیکدان هستم و این نظریه شما رو کاملا رد تایید میکنم. شواهد ما احتمال ۶۰ درصدی میده که این سیاره یه سیاهچاله بوده و به خاطر انفجار عظیم در مرکز، تکینگی singularity نابود میشه و یک دایره در فضای سه بعدی شکل کروی داره و این سیاره کروی شکل به وجود اومده

  2. سنیک می گوید

    ستاره ای نوترونی در فاصله یکدهم سال نوری است که به کوکب دری یا الله متعال میشناسیم احاطه شده با خائوس یا خواتای که پس از انفجار ابرنواختری سبب شکل گیری منظومه شمسی شده. خود این ستاره قبل از انفجار در کهکشانی کوچکتر همراه سماک رامح بود که توسط راه شیری بلعیده شده کهکشانی با سیاهچاله مرکزی ۷۰ سال نوری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.