صحرای ساهارا در دوره کرتاسه خطرناک‌ترین مکان زمین بود

صحرای ساهارا در آفریقا ۱۰۰ میلیون سال پیش به خاطر وجود انواع شکارچیان وحشی از قبیل دایناسورها، خزندگان پرنده و موجودات شبیه کروکودیل، خطرناک‌ترین مکان زمین بود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، یک مطالعه دیرینه شناسی نشان می‌دهد که صحرای ساهارا (Sahara) در آفریقا ممکن است خطرناک ترین مکان در تاریخ زمین بوده باشد. تیمی از محققان بین المللی دریافتند که چیزی که امروزه یک منطقه معروف بیابانی است، حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش خانه شکارچیان درنده بود. در آن زمان، این منطقه یک سیستم رودخانه‌ای وسیع بود که میزبان خزندگان پرنده و شکارچیان شبیه کروکودیل بود.

این تیم مجموعه‌ای از فسیل‌های مربوط به کرتاسه را در جنوب شرقی مراکش که به گروه کِم کِم (Kem Kem Group) معروف هستند، مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سه مورد از بزرگترین دایناسورهای درنده آن دوره در این منطقه صحرا زندگی می‌کردند.

از این دایناسورها می‌توان به کارچرادانتوسوروس (Carcharodontosaurus) اشاره کرد که طول آن به بیش از ۸ متر می‌رسید، فک بزرگ و کشیده با دندان‌های بلند و دندانه‌دار داشت که هر کدام از آنها ۲۰ سانتی متر بودند. دایناسور دیگر دلتادرومئوس (Deltadromeus) شکارچی ۸ متری با دست‌های باریک و کشیده بود. علاوه بر اینها خزندگان پرنده پتروسور و شکارچیان شبیه کروکودیل نیز در این منطقه زندگی می‌کردند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

نزار ابراهیم (Nizar Ibrahim) نویسنده مقاله و دیرینه شناس دانشکده پورتسموث اعتقاد دارد که این منطقه در ۱۰۰ میلیون سال پیش احتمالاً خطرناک‌ترین مکان در تاریخ زمین بوده است. دیوید مارتیل (David Martill) همکار نزار ابراهیم و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: آنچه که در این منطقه به وفور زندگی می‌کرد ماهی بود، از این‌رو شکارچیان برای تغذیه به آنها تکیه می‌کردند.

اره‌ماهی بزرگ آب شیرین با نام آنکوپریتیس
اره‌ماهی بزرگ آنکوپریتیس

این محل همچنین مملو از ماهیان بزرگ از جمله کولاکانت و ماهیان ریه‌دار بود، ماهی‌های کولاکانت آن زمان در حدود ۵ برابر بزرگ‌تر از نمونه‌های امروزی بودند. علاوه بر اینها، نوعی اره‌ماهی بزرگ آب شیرین با نام آنکوپریتیس (Onchopristis) با دندان‌های اره‌ای خاردار نیز در این منطقه زندگی می‌کرد.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار ماقبل تاریخ زنده که میلیون‌ها سال است در زمین زندگی می‌کنند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.