ایلان ماسک مریخ را به زمین تبدیل می‌کند

ماسک بنیانگذار اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش رویای مهاجرت به مریخ را در سر داشت و این سیاره را خانه در حال ساخت برای زمینی‌ها می‌نامید. اما دانشمندان ناسا اخیرا متوجه شده‌اند که سیاره سرخ شرایط زمینی‌سازی را ندارد.

زمینی‌سازی به آماده‌سازی جو، دما، مکان‌نگاری پوسته یا بوم‌شناسی یک سیاره یا قمر به سبک کره زمین برای زندگی انسان می‌گویند. دانشمندان طی تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که با استفاده از تکنولوژی‌های امروزی نمی‌توان شرایط را برای زندگی بشر در مریخ محیا کرد، بنابراین به نظر می‌رسد که رویای دیرینه ایلان ماسک هرگز به حقیقت نخواهد پیوست.

مریخ اتمسفر بسیار رقیقی دارد بنابراین اگر بدون لباس فضانوردی خود در سطح این سیاره قرار بگیرید، سریعاً خواهید مرد. فشار اتمسفری مریخ به انداره‌ای کم است که باعث می‌شود ارگان داخلی بدن شما بیرون بریزند.

همچنین این سیاره به‌ حدی سرد است که ممکن است باعث یخ زدن شما شود. تابش اشعه‌های فرابنفش در مریخ چنان زیاد است که می‌تواند شما را بسوزاند. اگر هم از همه این‌ مشکلات جان سالم به در ببرید در آخر به دلیل کمبود اکسیژن خواهید مرد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افزایش فشار اتمسفری در مریخ تا حدی یک انسان نیازی به لباس فضانوردی خود نداشته باشد، کار دشواری است.

یک راه‌حل پیشنهاد شده برای این مشکل، آزادسازی دی‌‌اکسید کربن در سطح مریخ است. در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک اعلام کرد که می‌تواند این کار را با ارسال سلاح‌های هسته‌ای به قطب‌های سیاره سرخ انجام دهد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مقدار دی‌اکسید کربن در مریخ به اندازه‌ای نیست که بتوان این سیاره را زمینی‌سازی کرد. این نتایج با بررسی ۲۰ سال اطلاعات درباره مریخ به دست آمده‌اند.

اما این نتایج هم نتوانسته است ایلان ماسک را ناامید کند. ماسک در توئیتر خود اعلام کرده است که در خاک مریخ به اندازه کافی دی‌اکسید کربن وجود دارد که بتوان این سیاره را زمینی‌سازی کرد. هنوز مشخص نیست که ماسک این اطلاعات را از کجا آورده است. به گفته ناسا، با تکنولوژی‌های فعلی بشر نمی‌توان مریخ را زمینی‌سازی کرد اما این بدین معنی نیست که این کار در آینده نیز غیرممکن خواهد بود. ایلان ماسک تا سال ۲۰۲۴ هیچ انسانی را به مریخ نخواهد فرستاد، در این شش سال خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند.

.

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.