جایزه ۱ میلیون دلاری ناسا برای تبدیل دی‌اکسید کربن به انرژی

ناسا مسابقه‌ای را برای هدفمند کردن یک طراحی انجام داده است که بتواند دی‌اکسید کربن را به گلوکز به عنوان منبع انرژی تبدیل کند که این تلاش بخشی از برنامه ناسا برای فرستادن انسان به مریخ تا سال ۲۰۳۰ است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک‌تایمز، ناسا می‌خواهد ماموریت ارسال انسان به مریخ را به فناوری تبدیل دی‌اکسید کربن به یک منبع انرژی تجهیز کند. آژانس فضایی آمریکا چالش تبدیل CO2 را به امید تشویق عموم به یافتن راه‌هایی برای تبدیل دی‌اکسید کربن که در سراسر سیاره سرخ موجود است، به ترکیباتی که برای فضانوردان مفید خواهد بود، راه‌اندازی کرده است.

مونسی رومن مدیر این برنامه گفت: فراهم کردن امکان زندگی پایدار انسان در یک سیاره دیگر نیازمند مقدار زیادی منابع است و ما نمی‌توانیم همه چیزهایی را که نیاز داریم، همراه خود ببریم.‌ اگر بتوانیم منابع غنی موجود در یک سیاره مانند کربن دی اکسید را به انواع محصولات مفید تبدیل کنیم، برنامه‌های کاربردی فضایی به راحتی قابل انجام و دوام خواهند بود.

گلوکز در مریخ

این مسابقه بر روی تولید گلوکز که ترکیبی از هیدروژن، کربن و اکسیژن است، تمرکز خواهد کرد. گلوکز و یا قند محلول بر روی زمین، فراوان و ارزان است، چرا که از طریق گیاهان تولید می‌شود. با این حال، به دلیل شرایط سخت در مریخ، بازسازی این رویکرد تقریبا غیرممکن خواهد بود. منابع آب، انرژی و حتی نیروی انسانی برای تولید گلوکز از طریق گیاهان بسیار محدود است (بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای اعزام انسان به مریخ).

قندهای غنی از انرژی، منابع انرژی میکروبی ترجیح داده شده متشکل از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن هستند. آنها می‌توانند به عنوان سوخت اولیه برای سیستم‌هایی که می‌توانند به طور موثر انواع اقلام را تولید کنند، استفاده شوند. هدف این چالش، گلوکز است، زیرا ساده‌ترین متابولیسم را دارد که بهره‌وری تبدیل را بهینه‌سازی ‌می‌کند. طراحی منتخب می‌تواند بر روی زمین برای کاهش دی‌اکسید کربنی که در جو زمین منتشر شده، استفاده شود و امیدواریم اثرات گرم شدن کره زمین را معکوس کند.

جزئیات مسابقه و جوایز

مقالات به دو مرحله تقسیم می‌شوند: فاز ۱ تسلیم طرح است و فاز ۲ ساخت و ساز و نمایش است. کسانی که می‌خواهند شرکت کنند، باید در فاز اول یک طرح با توضیحات رویکرد خود، از جمله فرآیندی که کربن را به گلوکز تبدیل می‌کند، ارائه دهند. در نهایت پنج طرح برتر انتخاب خواهند شد و هر کدام ۵۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

تیم‌های برگزیده شده باید در فاز دوم، طرح‌های خود را ساخته و نمایش دهند. در نهایت، بهترین و امیدوارکننده‌ترین سازه، جایزه ۷۵۰ هزار دلاری که تا یک میلیون دلار نیز میرسد، دریافت می کند. اکنون ثبت نام از طریق وبسایت NASA CO2 Conversion Challenge قابل انجام است، ناسا این ثبت‌نام را تا ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ ادامه خواهد داد.

انسان در مریخ

ناسا در آوریل ۲۰۱۷ برنامه خود را برای اعزام انسان به مریخ اعلام کرد. آژانس فضایی آمریکا یک طرح پنج مرحله‌ای شامل دقیق‌ترین برنامه‌ای که تا به امروز به نمایش گذاشته شده است را برای اعزام ایمن فضانوردان به سیاره همسایه زمین به نمایش گذاشت. فاز اول این برنامه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ انجام خواهد شد که طی آن، شش موشک SLS آزمایش و پرتاب می‌شوند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.