بیش از ۳۰ تمدن فرازمینی هوشمند در کهکشان ما وجود دارد

یکی از قدیمی‌ترین پرسش‌های تاریخ بشر این است که آیا به جز ما موجودات هوشمند دیگری هم در جهان وجود دارد؟ از اینرو تخمین تعداد تمدنهای فرازمینی احتمالی، می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencedaily، در یک مطالعه جدید که در دانشگاه ناتینگهام انجام شده محققان با استفاده از این فرضیه که زندگی هوشمند در صورت وجود در سیارات دیگر نیز همانند زمین خواهد بود، تعداد تخمینی تمدن‌های فرازمینی هوشمند را در کهکشان راه شیری بدست آوردند. آنها می‌گویند برآوردهایشان نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ تمدن فرازمینی هوشمند دارای قابلیت ارسال پیام در کهکشان ما وجود دارد.

کریستوفر کانسلیس (Christopher Conselice) استاد اخترفیزیک دانشگاه ناتینگهام که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: با این فرض که ۵ میلیارد سال طول می‌کشد تا زندگی هوشمند در سیاراتی مانند زمین شکل گیرد، از اینرو حداقل باید چند ده تمدن فعال در کهکشان ما وجود داشته باشد. این ایده در حال تحول است، اما در مقیاس کیهانی ما این محاسبه را محدوده اخترشناسی کوپرنیکی (Astrobiological Copernican Limit) می‌نامیم.

وی در ادامه می‌گوید: براساس محدوده اخترشناسی کوپرنیکی، زندگی هوشمند در کمتر از ۵ میلیارد سال یا پس از ۵ میلیارد سال شکل می‌گیرد، همانند زمین که در آن تمدن ارتباطی بعد از ۴٫۵ میلیارد سال شکل گرفت. یکی از معیارهای این مطالعه مقدار آهن موجود در سایر ستارگان است که در آن محتوای آهن برابر با خورشید باشد (خورشید ما غنی از آهن است)، براساس محاسبات ما باید حدود ۳۶ تمدن فعال در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: موجودات فرازمینی احتمالا از کهکشان راه شیری و زمین بازدید کرده‌اند

این تحقیق نشان می‌دهد که تعداد تمدن‌ها به طور شدیدی بستگی به مدت زمانی دارد که آنها به طور فعال سیگنال‌هایی از جمله انتقال رادیویی، ماهواره‌ای، تلویزیونی و غیره به فضا می‌فرستند. اگر عمر تکنولوژی تمدن‌های دیگر به اندازه عمر تکنولوژی ما که در حال حاضر ۱۰۰ سال است، باشد در این صورت حدود ۳۶ تمدن هوشمند در کل کهکشان ما باید وجود داشته باشد.

از طرف دیگر میانگین فاصله هر یک از این ۳۶ تمدن می‌تواند در حدود ۱۷ هزار سال نوری باشد، بنابراین شناسایی و ارتباط‌گیری بین آنها در حال حاضر ناممکن است. همچنین ممکن است که ما تنها تمدن موجود در کهکشان خودمان باشیم مگر اینکه عمر بقاء تمدن‌های دیگر همانند ما طولانی باشد.

کانسلیس در انتها می‌گوید: تحقیقات جدید ما نشان می‌دهد که جستجوی تمدنهای فرازمینی هوشمند نه تنها وجود و چگونگی شکل‌گیری حیات را آشکار می‌کند، بلکه به ما سرنخ‌هایی از این که تمدن خودمان تا چه مدت دوام خواهد داشت، ارائه می‌دهد. اگر دریابیم که زندگی هوشمند در کهکشان راه شیری رایج است، این مسئله نشان می‌دهد که تمدن ما می‌تواند بیش از چند صد سال وجود داشته باشد، در غیر این صورت اگر دریابیم که هیچ تمدن فعالی در راه شیری وجود ندارد این یک نشانه بسیار بد برای وجود بلند مدت ما خواهد بود. بنابراین با جستجوی حیات فرازمینی هوشمند، حتی اگر نتوانیم چیزی پیدا کنیم در حال کشف آینده و سرنوشت خود هستیم.

 

بیشتر بخوانید: ۵ ادعای جسورانه برای وجود حیات فرازمینی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.