سال ۵۳۶ میلادی بدترین سال زندگی بشر بر اثر فوران آتشفشان

طاعون، قحطی، جنگ، آنفولانزا و بیماریهای واگیردار دورههایی از تاریخ بشر را بدنام کرده و مردم زیادی را به کام مرگ فرستاده است، اما یک سال از همه سخت تر بود: سال ۵۳۶ میلادی.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از dailymail، طبق تحقیقات یک استاد دانشگاه هاروارد این سال به عنوان بدترین سال در کل تاریخ ثبت شده است. اروپا، خاورمیانه و بخشهایی از آسیا به مدت ۱۸ ماه در تاریکی همراه با یک مه مرموز فرو رفتند. این امر موجب بارش برف در چین و خشکسالی شدید، قحطی و بیماری در سراسر نیمکره شمالی شد. دانشمندان می‌گویند بر اثر فوران یک آتشفشان در ایسلند این حادثه بوجود آمد، که یک عارضه شوم و غم انگیز همراه با رنج و مرگ برای یک قرن بود.

مایکل مک کورمیک (Michael McCormick) باستان شناس دانشگاه هاروارد و مورخ قرون وسطایی، به مجله ساینس گفت :که تا سال ۶۴۰ نشانههای بهبودی در جهان مشاهده نشده است. وی ادامه داد که این آغاز نه تنها بدترین سال بلکه بدترین سال آن دوران بود. به مدت ۱۸ ماه این مه یکنواخت و خسته کننده با غروب دائمی، در قسمت اعظم نیمکره شمالی تاریکی ایجاد کرد.

تأثیرات بر آب و هوا آنچنان شدید بود که در لفظ ایرلندی از ۵۳۶-۵۳۹ به عنوان سال قحطی نان یاد می‌شود. دما در تابستان سال ۵۳۶ میلادی بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ درجه سانتیگراد افت کرده و سردترین دوران را در ۲۳۰۰ سال گذشته آغاز کرد. ویرانی‌های جهانی که از این مه ناشی شده بود، موجب شد که از آن دوران شوم به عنوان قرن تاریک سال یاد کنند.

بیشتر بخوانید:آیا آتشفشان وزوویوس مغز قربانیان را جوشانده و سبب انفجار جمجمه آنها شده است؟

چرا 536 میلادی سال بدترین سال برای زندگی بشر بود؟

علت این حادثه در ابتدا برای دانشمندان نامشخص بود تا اینکه تجزیه و تحلیل حلقه‌های یک درخت چندین سال کاهش دما را نشان داد. دکتر مک کورمیک از موسسه تغییرات اقلیمی دانشگاه مین (UM) می‌گوید که علت آن را یافته است. محققان در این مطالعه نشان دادند که احتمالاً فوران یک آتشفشان در ایسلند این وضعیت را وجود آورده است. 

تجزیه و تحلیل مغزه‌های یخ از یخچال‌های زمین ۲ فوران را در سالهای ۵۴۰ و ۵۴۷ نشان داد. اعتقاد بر این است که فعالیت‌های آتشفشانی میلیون‌ها تن خاکستر تولید کرد که در سراسر جهان گسترده شد. نویسندگان این مقاله می‌گویند ویرانی اقتصادی ناشی از این اتفاق در طول یک قرن ثابت بود.

تجزیه و تحلیل‌های مغزه‌های یخ نشان از گوگرد، بیسموت و رسوبات تفرا در تابستانی سرد و غیرمنتظره نشان می‌دهد. کریستوفر لولیک (Christopher Loveluck) از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: سرب موجود در مغزه‌های یخی ثابت می‌کند که از آنها برای ذوب فلز نقره برای ساخت سکه استفاده می‌شد تا بتوانند اقتصادشان را بازسازی کنند، به همین علت می‌توان فراوانی نقره و کاهش طلا را توجیه کرد.

 

بیشتر بخوانید: سال ۱۸۱۶، سال بدون تابستان بر اثر فوران آتشفشان تامبورا

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.