آیا آتشفشان وزوویوس مغز قربانیان پومپئی را جوشانده است؟

مطالعه جدید نشان می دهد که بر اثر فعالیت آتشفشان وزوویوس در شهر پومپئی، ۷۹ سال قبل از میلاد با فوران آتشفشان ابرهای داغ خاکستر خارج و سبب جوشش مایعات بدن و منفجر شدن مغز قربانیان شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، این نوع مرگ غیر قابل تصور و حشتناک است. زیرا بعید به نظر می رسد که گرمای زیاد به بقایایی انسان آسیب رسانده است. الیزابت جاسکولسکا (Elżbieta Jaskulska) آنتروپالژیست دانشگاه ورشو می گوید: به طور قطع قربانیان بر اثر این مرگ آتشین رنج بسیاری زیادی کشیده اند، سطح بالای گرما سبب تبخیر بافت بدن و انفجار سر آنها شده است.

مرگ بر اثر انفجار آتشفشان وزوویوس

با انفجار آتشفشان وزوویوس (Mount Vesuvius) مقدار زیادی خاکستر خارج شد که در آسمان ابری از خاکستر به همراه گازهای داغ و مرگبار تشکیل شد. بسیاری از مردم پومپئی بر اثر این انفجار مردند و آنهایی که زنده مانده بودند بر اثر فورانهای گدازه جان باختند.

بیشتر بخوانید: سال بدون تابستان در بخشهایی از زمین

این تحقیق توسط پییرپائولا پترون (Pierpaolo Petrone) و همکارانش در دانشگاه فدریکو در ناپل ایتالیا، انجام شد. آنها اسکلت افرادی که در جان پناه نزدیک به اسکله هیراکلیون مرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. در بین ۱۴۰ نفر از افراد مرده اسکلت مردها، زنان، کودکان و یک زن باردار وجود داشت که استخوانهای یک جنین ۷ ماهه در میان استخوانهای لگن او یافت شد. تصور می شد که مردم در پناهگاه بر اثر خفگی ناشی از گازهای سمی و خاکستر مرده اند.

آتشفشان وزوویوس سبب انفجار جمجمه شده است

پترون و همکارانش با روش طیف سنج جرمی بر پایه جرم مولکولی، ۱۰۳ نمونه استخوان را بررسی کردند. در این پژوهش باقی مانده های ماده قرمز رنگی که در برخی از استخوان ها و جمجمه ها وجود داشت توجه آنها را جلب کرده بود. نتایج آزمایش مقادیر زیادی آهن و اکسید آهن شناسایی کرد که نشاندهنده باقی مانده خون است.

این تیم تحقیقاتی، خونریزی ناشی از گرمای زیاد را عامل مرگ پیشنهاد کردند. علاوه بر این، شکستگی های ستاره ای در برخی از جمجمه ها نشان می دهد که تبخیر خون و ماده مغزی باعث ایجاد انقباض در جمجمه همانند سیب زمینی پخته در مایکروویو شده است.

آتشفشان وزوویوس سبب انفجار جمجمه شده است

کشته شدن بر اثر خفگی یا گرما علائم مشخصی بر روی استخوانها می گذارد، به عنوان مثال در اکثر قربانیان آتش سوزی دست و پاها در حالتی قرار می گیرند که انگار آماده ضربه زدن هستند، دلیل این وضعیت خشکی ماهیچه ها است. اما در قربانیان پومپئی مرگ خیلی سریع اتفاق افتاده و عضله ها فرصت عکس العمل نداشتند.

سرعت این فرآیند در استخوان ها قابل مشاهده است، بدین معنی که پس از بخار شدن بافت، خاکستر به اندازه کافی داغ بود تا سبب کربناته شدن استخوانها شود. پترون در این مقاله علت مرگ را شوک حرارتی با گرمای شدید به ویژه جوشش مغز و خون در جمجمه پیشنهاد می کند. شواهد نشان می دهد که تبخیر سریع مایعات بدن و بافت نرم قربانیان به علت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید عامل مرگ دسته جمعی مردم شهر پومپئی بوده است.

بیشتر بخوانید: کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.