کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

باستان‌شناسان یک معبد باستانی به قدمت ۲ هزار سال در خرابه‌های شهر پومپئی پیدا کرده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، باستان‌شناسان معبدی در خرابه‌های شهر باستانی پومپئی کشف کرده‌اند که برای ۲ هزار سال زیر خاکسترهای آتشفشانی این شهر حفظ شده بود. انفجار آتشفشانی کوه وزوو در سال ۷۹ میلادی باعث مرگ ۱۶ هزار نفر در روم شد. دیوارهای این معبد باستانی خانگی به رنگ قرمز خونی هستند و نقاشی‌هایی از گاو نر، مناظری از باغ، پرندگان ظریف، درخت و مار روی آنها کشیده شده است.

باستان‌شناسان این معبد را استثنائی توصیف کرده‌اند و در حال بررسی خرابه‌های اطراف آن هستند تا اطلاعات بیشتری درباره افرادی که در این محل زندگی می‌کردند به دست آورند. این نوع معابد که لاراریم نام دارد محل مقدسی برای عبادت اعضای خانواده‌های رومی بود.

کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

در روم باستان لاراریم درواقع فضایی در ورودی خانه‌ها بود که محرابی در آن قرار داشت و اعضای خانواده دعا و نذورات خود را در این محل انجام می‌دادند. این معبد خانگی هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است؛ اما در خانه کوچکی قرار دارد و دیوارهای آن به نقاشی‌هایی از خدایان رومی مزین است (بیشتر بخوانید: آیا آتشفشان وزوویوس مغز قربانیان را جوشانده و سبب انفجار جمجمه آنها شده است؟).

کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

در نقاشی‌های سبک خیال‌انگیز رومیان باستان تصاویری از حیوانات و باغ‌های مسحور کننده دیده می‌شود، معمولاً طاووسی در پایین دیوار کشیده می‌شود تا تصویر باغ واقعی به نظر برسد. در یکی از دیوارنگاره‌های این معبد خانگی مردی با سر سگ به تصویر کشیده شده است که نسخه رومیان باستان از خدای مصر باستانی آنوبیس (خدای مرگ و مردگان و تدفین) است.

کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

وجود محراب یا معبد خانگی در خانه‌های روم باستان بسیار رایج بوده است. در هر خانه نوعی لاراریم وجود داشته است؛ اما تنها خانواده‌های ثروتمند می‌توانستند اتاقی به محراب اختصاص دهند و دیوارهای آن را با نقاشی‌های عجیب‌وغریب تزئین کنند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.