ساخت دستگاه هوشمند بی نیاز از باتری و شارژر توسط یک ایرانی

محققان دانشگاه واترلو گام بزرگی به سوی ساخت نسل جدیدی از دستگاه های هوشمند که نیازی به باتری یا شارژر ندارند، برداشته اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک اکسپلوریست، این دستگاه هوشمند جدید بدون باطری که دارای یک آدرس IP برای دسترسی به اینترنت است، به عنوان اینترنت اشیاء (IoT) شناخته می شود. مزیت این تکنولوژی این است که هزینه های نگهداری انها پایین است و میتوانند در مناطقی که خارج از شبکه هستند، قرار گیرند.

تعداد قابل توجهی از ابزارهای اینترنت اشیا (IoT) دارای سنسورهایی هستند که برای شناسایی وضعیت آنها در محیط از جمله درجه حرارت اتاق، سطح نور، صدا و حرکات را تشخیص می دهند، اما ساخت این ابزارهای و بدون باتری یکی از بزرگترین مشکلات است.

پروفسور امید ابری، عضو هیئت تحریریه جوآن و پروفسور دانشکده علوم رایانه واترلو سرینی واسان کاشو چگونگی هک کردن و تگ فرکانس رادیویی (RFID)، را با استفاده از نوارهای فلزی و یک تراشه کوچک در اشیاء مختلف تشخیص داد، و توانست از آن ابزارها برای تشخیص محیط استفاده کند.

وانگ می گوید: این کار واقعا آسان است. برای انجام ابتدا پوشش پلاستیکی را از تگ RFID بردارید و سپس یک بخش کوچک از آنتن تگ را با قیچی برش دهید، یک سنسور را در انتهای آن برش بگذارید تا مدار کامل شود. برای ایجاد چشم در تگها، محققان تگ RFID را به یک فوتوترانزیستور (یک سنسور کوچک که به سطوح مختلف نور پاسخ می دهد) مجهز کردند.

قرار دادن فوتوترانزیستور نوری ویژگی های آنتن RFID را تغییر داد، که به نوبه خود باعث تغییر در خواندن سیگنالها شد. آنها سپس یک الگوریتم در سمت خواننده سیگنال ایجاد کردند که بر تغییر سیگنال تگ نظارت و آن را نشان می دهد.

پرفسور ابری می گوید: این یک مثال خوب از سیستم سخت افزاری پیچیده برای دستگاه های IoT است. ما سخت افزار ساده را هک کردیم، برچسب های RFID را برش دادیم و یک سنسور روی آنها گذاشتیم. سپس الگوریتم های جدیدی را طراحی کردیم و نرم افزار و سخت افزار را با برنامه های کاربردی با قابلیت های جدید ترکیب کردیم.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.