چرا تار عنکبوت از فولاد قوی تر است؟

تار عنکبوت قویترین فیبر طبیعی شناخته شده است. استحکام کششی آن با فولاد با کیفیت بالا قابل مقایسه است.

به گزارش تاپ دیجبت و به نقل از تک اکسپلوریست، عنکبوتها به طور معمول از تار خود برای ایجاد سازه، محافظت از فرزندان خود و یا برای شکار موجودات دیگر استفاده میکنند. اکنون دانشمندان میدانند که این تارها از بهم پیوستن هزاران رشته کوچکتر که به شکل تله چسبنده است، ساخته می شوند.

ساختار تار عنکبوت

برای کشف چگونگی قدرت تار عنکبوت، محققان با استفاده از یک میکروسکوپ اتمی از عنکبوت سمی گوشه نشین قهوه ای استفاده کردند. این عنکبوت تخمهای خود را در شبکههای زیر زمینی نگه می دارد. آنها کشف کردند که هر رشته-چندین بار قوی تر از یک موی انسان است هزاران رشته نانو تشکیل شده که تنها ۲۰ میلیونیم یک میلیمتر قطر دارند.

درست مثل یک کابل کوچک، هر تار عنکبوت به طور کامل از نانوساختارهای موازی تشکیل شده است که اندازه آنها حداقل ۱ میکرون است. ممکن است رشته ها زیاد کشیده نشوند، اما در مقیاس نانو طول آنها حداقل ۵۰ بار بیشتر از عرضشان است، محققان معتقدند که بتوانند آنها را حتی بیشتر کش دهند.

چرا تار عنکبوت از فولاد قوی تر است؟

دانشمندان در طول این مطالعه از یک نوع تار رنگارنگ خزنده استفاده کردند که در مقایسه با اکثر تارها به شکل یک نوار تخت است. علاوه بر آن مشاهده نوار صفحه ای در زیر میکروسکوپ راحت تر از نوار حلقوی و گرد است.

دانشمندان می گویند نوار مسطح در همه عنکبوتها مشترک نیست، و مطالعه تار عنکبوت قهوهای پنجره ای به کاوش در الیاف نخی از گونههای دیگر است. اما ساخت تار عنکبوت مصنوعی بسیار دشوار است در همین حال آنها امبدوارند روزی بتوانند پرده از راز قویترین تار جهان بردارند.

بیشتر بخوانید: کشف گونه جدید عنکبوت سمی که با یک نیش گوشت انسان را فاسد می‌کند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.