کشف گونه جدید عنکبوت سمی که با یک نیش گوشت انسان را فاسد می‌کند

دانشمندان یک گونه‌ جدید عنکبوت سمی در مکزیک کشف کرده‌اند که دارای چنان سم قدرتمندی است که با یک نیش گوشت انسان را فاسد می‌کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این جانور با یک حمله می‌تواند ۴۰ سانتیمتر از گوشت انسان را فاسد کند، اما تصور نمی‌شود که در کل برای انسان کشنده باشد. این عنکبوت که لوکسوسلیس تنوکتیتلان (Loxosceles Tenochtitlan) نامگذاری شده (تنوکتیتلان مرکز امپراتوری آزتک بود)، از میان مبلمان و پارچه توسط محققان دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) در شهر تلاکسکالا (Tlaxcala) در مرکز مکزیک شده است.

تجزیه و تحلیل این موجود نشان داد که بومی منطقه دره مکزیک است. محققان در ابتدا به اشتباه تصور می‌کردند که گونه Morelos-Loxosceles misteca است که در ایالت گوررو (Guerrero) زندگی می‌کند.

پروفسور الخاندرو والدز-موندراگون (Alejandro Valdez-Mondragon) گفت: از آنجایی که این گونه جدید بسیار شبیه به misteca Loxosceles است، تصور می‌کردیم که با گیاهان زینتی به این منطقه آورده شده است، اما پس از انجام مطالعات زیست شناسی مولکولی هر دو گونه متوجه شدیم که آنها کاملا متفاوت از هم دیگر هستند.

وی همچنین هشدار داد که اگر این عنکبوت احساس تهدید کند بلافاصله انسان را نیش می‌زند. لوکسوسلیس تنوکتیتلان به عنکبوت هشت پا معروف است و به راحت در سوراخ‌ها، بین اشیاء، مبلمان و یا دیوارها مخفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: عنکبوت‌ ماقبل تاریخ دم‌دار که در کهربا حفظ شده است

پروفسور والدز-موندراگون در ادامه گفت: برای مطالعه آنها درجه حرارت، رطوبت و مواد غذایی مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دادیم تا احساس کنند که در خانه خود هستند، البته این امر ما را در معرض تهدید قرار می‌داد. این عنکبوت‌ها به علت تغذیه از حشرات عملکرد اکولوژیکی مهمی در محیط زیست دارند.

کارشناسان می‌گویند با مرتب نگه داشتن خانه و از بین بردن هر گونه نقاط پنهان می‌توان از زیستن این عنکبوت‌ها در خانه جلوگیری کرد. بیشترین تنوع جنس لوکسوسلیس در مکزیک قرار دارد به طوری که ۴۰ گونه از ۱۴۰ گونه این جنس در جهان، بومی این کشور هستند.

به بیماری حاصل از گزش این عنکبوت گاهی لوکسوسلیسم گفته می‌شود که با زخم نکروتیک (بافت‌مردگی) در محل نیش مشخص می‌شود و می‌تواند تا دو ماه ادامه یابد. بیماری جدی و مرگ حاصل از آن بسیار نادر است، اگرچه گزش گاهی اوقات می‌تواند منجر به بافت مردگی گوشت شود که برای ترمیم آن ممکن است نیاز به جراحی پلاستیک باشد. مرحله بحرانی پس از گزش ۲۴ ساعت اول است و گاهی اوقات ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا زخم خود را نشان دهد.[۱]

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.