نرم افزار تشخیص حمله قلبی

محققان آمریکایی یک نرم افزار برای تلفنهای هوشمند توسعه دادهاند که اگر فرد در خطر حمله جدی قلبی باشد آنرا تشخیص میدهد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، بررسی این نرم افزار نشان داد که همانند نوار قلب سنتی (ECG) در شناسایی حمله قلبی موثر بوده است. این سیستم در حال حاضر برروی شناسایی نوعی خاص و کشنده از حمله قلبی با نام انفارکتوس میوکارد (STEMI) متمرکز است.

حمله قلبی معمولا هنگامی رخ می دهد که عروق بزرگ به طور کامل مسدود شود و اگر در طول این دوره بسیار کوتاه درمان نشود، باعث مرگ یا ناتوانی در فرد میشود. جی. برنت مولشتین (J. Brent Muhlestein) پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: هنگامی که مردم در قفسه سینه احساس درد کنند معمولا آنرا جدی نمی گیرند و فکر می کنند که به خاطر وجود هوا یا گاز است و هیچگاه به پزشک مراجعه نمی کنند. این مسئله بسیار خطرناک است زیرا شریان مسدود شده را هرچه سریع تر باز کنید باعث بهبود فرد خواهد شد (بیشتر بخوانید: دستبند تشخیص تشنج، نجات دهنده جان انسانها).

درروش نوار قلب سنتی از ۱۲ ردیاب استفاده میشود، تمام این ردیابها مهم هستند زیرا فعالیت قلب را در نقطه خاصی از بدن پیگیری میکنند. در این سیستم، گوشی هوشمند با بهره گیری از تنها دو ردیاب ECG در اطراف بدن، اطلاعات را جمع آوری می کند. لازم به ذکر است که این دو ردیاب کار همان ۱۲ ردیاب روش سنتی را انجام میدهند.

دقت این سیستم به تازگی بر روی ۲۰۴ بیمار مبتلا به درد حاد قفسه سینه مورد آزمایش قرار گرفت. تمام این افراد مورد مطالعه هر دو روش سنتی ۱۲ ردیاب ECG و دو ردیاب روش جدید ECG مبتنی گوشی هوشمند را دریافت کردند. این مطالعه نشان داد که سیستم مبتنی بر نرمافزار بطور موثر حملات قلبی STEMI را از غیرحملات STEMI را تشخیص میدهد. 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.