واضح ترین عکس تلسکوپ هابل از ادغام دو کهکشان

پژوهشگران رصدخانه کک واضحترین تصویر از ادغام ۲ کهکشان با فاصله  ۳۰۰۰ سال نوری از هم را گرفته اند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، کهکشانها به طور منظم به یکدیگر برخورد میکنند اما این برخورد آنها را نابود نمی کند، بلکه دو کهکشان با هم ادغام میشوند. ستاره در مدار یکدیگر قرار می گیرند و سیاهچاله های غول پیکری در مرکز آنها وجود دارند به یک شئ غول پیکر تبدیل میشوند. ستاره شناسان با استفاده از داده ها و مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کک (Keck Observatory) برای اولین بار مراحل آخر ادغام دو کهکشان را به تصویر کشیدند.

به گفته تیم تحقیقاتی تصاویر جدید نشان دهنده نزدیکترین برخورد دو سیاهچاله است که تا به حال دیده شده. این سیاهچالهها ۳۰۰۰ سال نوری از همدیگر فاصله دارند. مشاهدات هسته های کهکشان ها، توسط نور مادون قرمز گرفته شده است. این کهکشان ها در حدود ۳۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اولین فیلم از یک سیاهچاله پنهان در مرکز کهکشان راه شیری

واضح ترین عکس تلسکوپ هابل از یک برخورد کیهانی

مایکل کاس پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: دیدن ادغام هسته های این کهکشان ها بسیار شگفت انگیز بود. به علت وضوح بسیار زیاد تصاویر هیچگونه جای بحث درباره آن نیست. ادغام این کهکشان ها بسیار آهسته صورت می گیرد که در مقیاس کهکشانی این فرآیند چند میلیارد سال طول می کشد.

با توجه به مسئله زمان، ما هرگز قادر به دیدن کل فرآیند ادغام نیستیم، اما می توانیم با استفاده از اطلاعات سایر کهکشان ها این اتفاق را شبیه سازی کنیم. پژوهشگران قدیمی ترین ادغام ۲ کهکشان را با همدیگر را شناسایی کرده اند که ۱۰ میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است. 

کهکشان راه شیری حدود ۱۰ میلیارد سال پیش یک کهکشان کوچک را بلعید و از حدود ۴ میلیارد سال بعد کهکشان ما و آندرومدا کهکشان همسایه ما ساخته شدند.  این ادغام مراحل نهایی است که طی ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال گذشته رخ داده است.

بیشتر بخوانید: کهکشان راه شیری و آندرومدا ۴٫۵ میلیارد سال دیگر با هم برخورد خواهند کرد

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.