چربی حیوانی عامل نجات انسان در خشکسالی ۸۰۰۰ سال پیش

باقی‌مانده چربی حیوانی در سرامیک‌های شکسته یکی از قدیمی‌ترین و غیرمعمول‌ترین شهرهای بدوی نشان می‌دهد که حدود ۸ هزار سال پیش، زمین به طور ناگهانی سرد شده و تابستان‌های بسیار خشکی داشته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس‌مگ، دانشمندان کشف کرده‌اند که انسان‌ها حدود ۸ هزار و ۲۰۰ سال پیش با پدیده تغییر آب‌وهوا یا اقلیم مواجه بودند. آنها چربی‌های حیوانی را در سفال‌های باستانی در شهری در ترکیه کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد کشاورزان بدوی در شرایط تغییر اقلیم، با کمبود غذا روبه‌رو شده بودند و از این رو حیواناتی را که پرورش می‌دادند، تغییر دادند. علاوه بر این، با تغییر اقلیم، خانه‌ها از خانه‌های اشتراکی به خانه‌های کوچک و مستقل تبدیل شدند و در نهایت مردم این شهر بدوی را رها و ترک کردند.

چاتال‌هویوک (Çatalhöyük) نام این شهر بدوی است که از آثار مهم دوره نوسنگی در دشت قونیه آناتولی (ترکیه) به شمار می‌رود و تاریخ آن به ۶۵۰۰ تا ۵۷۰۰ پس از میلاد برمی‌گردد و آن را می‌توان از نخستین تلاش‌های بشر برای پی‌ریزی زندگی شهری دانست. چاتال‌هویک بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مناطق باستانی بازمانده از دوران نوسنگی است که تاکنون توسط باستان‌شناسان کشف و حفاری شده است (بیشتر بخوانید: بزرگترین مراسم قربانی انسان که تابحال کشف شده).

شهر چاتال‌هویوک که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت داشته تجارت ابسیدین در منطقه را کنترل می‌کرده است. در آن زمان، ابسیدین یا شیشه آتشفشانی بهترین ماده برای ساخت ابزارهای نوک‌تیز بود و ازین رو تجارت آن موجب ایجاد صنعتی پرسود شد و در نهایت مردم این شهر به‌شدت ثروتمند شدند.

دانشمندان می‌گویند که در زمان رونق شهر چاتال‌هویوک یک تغییر اقلیمی بزرگ رخ داده است که منجر به کاهش ناگهانی دمای کره زمین شده و همین کاهش دما بوده که باعث منجمد شدن دریاچه عظیم آب‌ شیرین شمال کانادا شده است.

 آنها همچنین استخوان‌های حیوانی را در این سایت باستانی در چاتال‌هویوک کشف کردند که نشان می‌دهد مردم به سمت دامداری گوسفند و بز به جای گاو رفته‌اند زیرا گاوها نسبت به خشکسالی مقاوم نیستند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.