کشف آب در اتمسفر سیاره ای با فاصله ۱۷۹ سال نوری از زمین

اخترشناسان هنگام جستجوی زندگی فرازمینی در اتمسفر یک سیاره با فاصله ۱۷۹ سال نوری از زمین آب شناسایی کرده اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلیمیل، محققان رصدخانه کک (Keck) در هاوایی در سیاره HR 8799 c آب کشف کردند، این سیاره هفت برابر بزرگتر مشتری بوده و یکی از چهار سیاره صورت فلکی پگاسوس با فاصله ۱۶۹ سال نوری است که دور ستاره HR 8799 میچرخند. 

ستاره شناسان از ابزارهای پیشرفته برای تایید وجود آب و عدم وجود متان در جو سیارات استفاده می کنند. این گروه طیف سنجی با وضوح بالا را با تکنیک اپتیکی سازگار ترکیب کردند، که اثر تارشدگی جو زمین را اصلاح کرد. سپس یک عکس از سیاره گرفته شد، اخترشناسان از ابزارهایی مانند طیف سنج استفاده کردند تا نور سیارات را از هم جدا کنند (بیشتر بخوانید: ۱۰ اقیانوس فضایی و حیرت انگیز خارج از زمین).

وجود طیف سنج روی تلسکوپ کک ۲ با نام (NIRSPEC) یک اثر انگشت شیمیایی را در جو نشان داد. دیمیتری ماوت (Dimitri Mawet) استادیار نجوم دانشگاه کلتک میگوید: این تکنولوژی دقیقا همان چیزی است که می خواهیم در آینده برای مشاهده علائم زندگی در سیارههای شبه زمین استفاده کنیم. هنوز به آن مرحله نرسیده ایم اما در حال پیشرفت هستیم.

کشف آب در اتمسفر سیاره ای با فاصله 179 سال نوری از زمین

هرچند که اخترشناسان عکسهای زیادی از سیارات فراخورشیدی گرفته اند، اما HR 8799 تاکنون تنها منظومه چند سیارهای است که از آن با این روش عکس گرفته شده است. کارشناسان امیدوارند که بتوانند این روند را در سیارههای کوچکتر که به ستارههای خود نزدیکند نیز تکرار کند (بیشتر بخوانید: سیاره‌های بسیار داغی با جو ستاره!).

دانشمندان رصدخانه کک میگویند: هدف این است که سیگنالهایی از مواد شیمیایی مانند آب، اکسیژن و متان را برای یافتن محل قابل سکونت برای زندگی بر روی سیارههای شبه زمین کشف کنند. امید آنها این است که با استفاده از تلسکوپ سی متری که اواخر سال ۲۰۲۰ آماده خواهد شد، تحقیقات خود را ادامه دهند. 

جی وانگ (Ji Wang) نویسنده اصلی مقاله به نشریه مجله نجوم گفت: در حال حاضر در کک می توانیم در مورد فیزیک و دینامیک این سیارات غول پیکر و عجیب و غریب که شباهتی به سیارات منظومه شمسی ندارند، کار کنیم. ما درباره عدم وجود متان در این سیاره اطمینان داریم. که ممکن است به دلیل مخلوط شدن در اتمسفر باشد.

 

بیشتر بخوانید: سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.