کشف بزرگترین دهانه برخوردی زمین که ۸۰۰۰۰۰ سال پیش ایجاد شد

دهانه برخوردی حاصل از یک شهاب سنگ غول پیکر که ۸۰۰ هزار سال پیش به زمین سقوط کرده و گرد و غبار آن کل سیاره را فراگرفته بود سرانجام توسط دانشمندان پیدا شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencealert، دانشمندان بیش از یک قرن است که از برخورد شهاب اطلاع دارند اما محل برخورد آن همواره یک معما بود. محققان دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور ادعا می‌کنند که محل برخورد در زیر گدازه‌های آتشفشانی در فلات بولاون (Bolaven Plateau) در جنوب لائوس دفن شده است.

تیم مطالعاتی پس از تهیه نقشه آنومالی منطقه، یک دهانه دراز و کشیده در زیر صخره‌ای به ضخامت ۹۰ متر با طول ۱۷٫۷ کیلومتر (۱۱ مایل) و عرض ۱۲٫۸ کیلومتر (۸ مایل) کشف کردند. کری سیه (Kerry Sieh) نویسنده مقاله می‌گوید: کشف مکان دهانه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم پیش بینی کنیم که اگر سیارکی با همین اندازه به زمین برخورد کرد، باید انتظار چه وقایعی را داشته باشیم.

این تیم به خاطر این که دهانه ده‌ها هزار سال پیش دفن شده است، آن را با چشم خود ندیده‌اند اما درباره مکان آن شواهد محکمی وجود دارد. تحت تأثیر برخورد سیارک به زمین میلیون‌ها قطعه کوچک شیشه‌ای حاصل از سنگ‌های ذوب شده ایجاد شد که در سرار جهان مشاهده شده‌اند و سن آنها همزمان با برخورد است.

کشف بزرگترین دهانه برخوردی زمین
نمونه‌ای از تکتیت‌ها

یشتر بخوانید: کشف یک کانی فرازمینی در یک شهاب‌سنگ

نام این تکه‌های شیشه‌ای تکتیت (Tektites) است و از چین تا شرق قطب جنوب و از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام یافت شده‌ و نشان دهنده این هستند که محل برخورد احتمالاً در هندوچین قرار داشته است. متخصصان بیش از یک قرن است که از این برخورد اطلاع دارند و تا مدتها در تلاش بودند تا محل آن را نیز شناسایی کنند.

بسیاری از دهانه‌های برخوردی حاصل از برخورد سنگهای بزرگ فضایی به زمین به خاطر فرسایش مدتها پیش تقریباً از بین رفته‌اند. سیه در ادامه می‌گوید: این برخورد غیر عادی بود زیرا بسیار گسترده و سن آن نیز عهد حاضر است، به همین دلیل محل آن باید قابل شناسایی باشد.

مطالعه با احتمال تخریب دهانه به علت فرسایش آغاز شد، اما تیم به زودی فهمیدند که به خاطر سن کم برخورد، دهانه فرسایش نیافته و احتمالاً دفن شده است. آنها درباره این احتمال که دهانه توسط گدازه‌های آتشفشانی دفن شده است در محل‌های احتمالی قاره آسیا به جستجو پرداختند. این نظریه تیم را به سمت فلات بولاون در جنوب لائوس سوق داد که در آن بین ۵۱۰۰۰ تا ۷۸۰۰۰۰ سال پیش گدازه جریان داشته است.

کشف بزرگترین دهانه برخوردی زمین
موقعیت فلات بولاون در نقشه

سپس از ۴۰۰ نقطه مختلف در فلات بولاون گرانی سنجی نموده و با استفاده از اطلاعات به دست آمده نقشه گرانی منطقه را ترسیم کردند. گرانی سنجی در تشخیص تفاوت چگالی سنگ‌ها از یک منطقه نسبت به منطقه دیگر کمک می‌کند. آنها یک ناهنجاری گرانشی در منطقه پیدا کردند که باعث شد طول محل برخورد را ۱۷٫۷ کیلومتر تخمین بزنند. برخورد شهاب سنگ یا سیارک در این منطقه آنچنان شدید بوده که باعث آتش سوزی تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری اطراف خود شده است.

 

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

مطالب مشابه
1 نظر
  1. مجيد می گوید

    سلام حیات از منظومه شمسى کهکشان راه شیرى شروع شده ؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.